شبکه اطلاع رسانی کاسب امین

اسفندیاری در یادداشتی تحت عنوان، "پایان انتظار راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان/به عمل کار برآید به سخندانی نیست" به مباحث پروژه راه آهن گرگان به مشهد پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی کاسب امین از گرگان، "عیسی اسفندیاری" در یادداشتی به مباحث روی داده در قبال پروژه راه آهن گرگان به مشهد پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده است؛

آن طور که از شواهد بر می آید سرانجام بعد از 20 سال و 4 بار کلنگ زنی احداث این پروژه در دستور کار قرار می گیرد.

راه آهن همواره به عنوان یک عامل مهم و بستری برای رسیدن به توسعه همه جانبه هر منطقه محسوب می شود؛ جابه جایی تقریبا راحت و مقرون به صرفه مسافر و انواع کالاها به سایر مناطق کشور و جهان، نخستین کارکرد خط آهن بوده که بسیاری از مزایا و اثرات مثبت دیگری نیز با آن نیزخواهد آمد.

استان گلستان با بیش از 1میلیون 850 هزار نفر جمعیت و 20 هزار کیلومتر مربع مساحت، از نظر وسعت در بین استان های کشور در رده بیست ویکم و از نظر جمعیت در رده چهاردهم قرار گرفته اما از نظر شاخص های درآمدی و رفاه، همواره جزء سه استان آخر کشور است.

با وجود ظرفیت های فراوان استان در زمینه های کشاورزی، گردشگری، صنعت، و ... متأسفانه ضعف در زیرساخت ها، مانع اصلی توسعه مناسب این استان شده است، زیرساخت هایی که در دو دهه ای که از تأسیس استان گذشته هنوز آن چنان که باید و شاید آماده نشده اند.

این پروژه رديف اعتباري در بودجه سال 92 و 93 و مصوبه شورایعالی اقتصاد را دارد و بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي 85 درصد اعتبارات مورد نياز اين طرح از محل ال سي(اعتبارنامه)  و 15 درصد نيز از محل اعتبارات دولتي (صندوق توسعه ملی ) بايد تامين شود.

در آبان ماه سال جاری با پیگیری های دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده محترم شیروان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و درخواست فاینانسور خارجی یک تیم فنی و مالی خارجی (آذربایجان و اسلواکی) وارد کشور شد و با شرکت زیر ساخت حمل و نقل کشور در خصوص تامین کننده مالی و نحوه اجرای پروژه راه آهن گرگان مشهد وارد مذاکره شد.

در دولت قبل قرار داد بایک شرکت چینی حدود 2.5 برابر قیمت کنونی بسته شده بود و یکی از ایرادات اصلی آن، امتیاز لغو قرار داد به شرکت پیمانکار بود.

ابتدای دی ماه سال 95 بود که قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از آغاز مجدد عملیات این پروژه خبر داد.

پروژه 5 هزار میلیارد تومانی که 700 کیلومتر طول دارد و دوسوم آن در استان خراسان شمالی و مابقی در استان های گلستان و خراسان رضوی قرار دارد. این پروژه امکان جابه جایی سالانه 7 میلیون تن بار و 5 میلیون نفر مسافر را دارد. همچنین سرعت این طرح برای قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

مدت بهره برداری از این پروژه ریلی یک خطه، ۲۰ سال است و باید ساخت آن حداکثر ظرف مدت 5 سال به پایان برسد.

احداث این پروژه باعث ارتباط بين شهرهاي اصلي استان‌هاي گلستان در يك مسير امن ريلي با سایر شهرهای کشور می شود و همچنین علاوه بر سهولت در جابجایی مسافران و کالا در سراسر کشور و نیز گسترش حمل و نقل ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه (cis  ) که هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارند، موجب تسهیل در ترانزیت بار به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند شده و منجر به کاهش هزینه حمل کالا و اقتصادی شدن سرمایه گذاری در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی،صنعتی، معدنی و غیره می گردد و درامد ترانزیتی مناسبی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

در اکثر شهرهای کلیدی خراسان شمالی ایستگاه راه آهن به وجود خواهد آمد این نتیجه تلاش مسئولان این استان با بیش از 7000 برگه مکاتبه رسمی است و علاوه بر آن در حال حاظر این استان از طریق راه آهن بجنورد – اسفراین به راه آهن سراسری کشور متصل شده است که نقش بسزایی در توسعه استان خراسان شمالی به وجود خواهد آورد.

این در صورتی است که تاکنون حتی یک برگ مکاتبه برای عبور ریل راه آهن از شهرستان علی آباد کتول از سوی مسئولان انجام نشده است.

براساس نامه شماره 449699 نماینده شهرستان آزادشهر موافقت وزیر راه و شهرسازی آقا دکتر آخوندی را برای مطالعه مسیر راه آهن شاهرود به آزادشهر گرفته است تا این شهر به راه آهن سراسری کشور متصل گردد و علاوه بر آن نیز هم اکنون جاده آزادشهر به خوش ییلاق به بزرگراه آزادشهر- شاهرود تبدیل میشود و اعتباری حدود 380 میلیارد تومان برای آن برآورد شده است که تا کنون 31 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و عرض آن از 7 متر به 24 متر واز جاده درجه دوم به درجه یک افزایش پیدا خواهد کرد واین مسیر به مهمترین مسیر ترانزیتی استان گلستان تبدیل خواهد شد.

هم اکنون نماینده شهرستان کلاله هم به دنبال ایجاد ایستگاه راه آهن در این شهرستان است.

طرح اتصال راه آهن گرگان ـ شاهرود که همیشه به عنوان یک پروژه غيرممكن از آن یاد میشد اکنون در اولویت قرار گرفته است و در طرح مطالعاتی آن 3 مسیر پیشنهاد شده است.

در این شرایط قطعا طولی نخواهد کشید که شهرستان علی آباد کتول به رامیان دوم تبدیل شود.

به عمل کار براید به سخنرانی نیست.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید