شبکه اطلاع رسانی کاسب امین

نظرسنجی

به عملکرد مدیران جهاد کشاورزی گلستان چه نمره ای می دهید؟

عالی - 25%
خوب - 0%
متوسط - 0%
ضعیف - 75%
هیچکدام - 0%

absharآبشار زیبای هفت طبقه (شادان) کردکوی یک جادبه فوق العاده زیبای گردشگری بی بدیل در یک دل طبیعت با هوایی فوق العاده دلنشین می تواند مقصد هر گردشگر طبیعت دوستی باشد که می خواهد عید نوروز را در یک فضای زیبای بهاری سپری کند.

20

آشوراده تنها جزیره ایران در دریای خزر است. این ویژگی و سرسبزی شمال كه همواره مورد پسند ایرانیان بوده، آشوراده را به كانون توجه دست‌اندركاران گردشگری تبدیل كرده است. اكنون نام  آشوراده واژه‌ای كلیدی در ادبیات اكوتوریسم گلستان است. آشوراده یا جزایر آشور نام بخشی از خشكی شبه جزیره میان كاله در شرق آن است.

ناحیه روستایی آشوراده از توابع شهرستان بندرتركمن در 25 كیلومتری مركز استان گلستان واقع شده است. آشوراده آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. زبان مردم این جزیره فارسی و تركی است و تنها راه دسترسی و ورود به آن قایق‌های بومی و محلی است. آشوراده و میانكاله یك فلیش ساحلی هستند (فلیش در حقیقت امتداد زبانه خشكی در آب است). از فلیش میانكاله می‌توان به عنوان یك نمونه شاخص در جغرافیای ایران نام برد. این جزیره از رسوبات آبرفتی حاصل از عملكرد فرسایش رودخانه كهر باران یا نكارود و حمل و انباشته شدن رسوبات در این ناحیه تشكیل شده است. جنس این رسوبات بسته به جنس سنگها در نواحی كه توسط آب حمل شده‌اند متفاوت است. این رسوبات فاقد رس هستند.

فقدان خاك رس در رسوبات میان كاله و بطور محسوس جزیره آشوراده تاثیر گذاری عمل فرسایش آب دریا و باد را چشمگیر ساخته و این امر باعث شده تپه‌های ماسه‌ای در جزیره تشكیل شود. این تپه‌ها اصلی‌ترین ناهمواریهای جزیره هستند و عمدتا به صورت تپه‌های كوتاه و كشیده ( كشیدگی از غرب به شرق به جهت جریان باد و اندازه قطر ماسه) با چاله‌های میانشان جلوه‌گر شده‌اند. در قدیم بخش انتهایی میانكاله را سه جزیره تشكیل می‌داده است.

از این سه جزیره، دو جزیره شرقی كوچك و تنها جزیره غربی بزرگتر بوده است. دو جزیره كوچك شرقی به سبب تحولات سطح آب و احتمالا عمل باد مدفون شده و در حال حاضر آشوراده تنها یك جزیره است كه با ایجاد كانال (كانال خزینی) در بخش غربی آن از شبه جزیره میانكاله جدا افتاده است. پوشش گیاهی جزیره از تنوع و انبوهی قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست. جزیره آشوراده در بررسی كلی از اكوسیستم خاص گیاهی نواحی خشك برخوردار است. عمده پوشش گیاهی آشوراده را گیاهان كم ارزش ( به لحاظ غذایی) به صورت سه تیپ غالب انار، تمشك وارچنگ (اسكوپ فوقانی) ساز( اسكوپ میانی) و پول یروموس، داكتلیس و پراكیویوریوم (اسكوپ تحتانی) تشكیل داده‌اند. امروز به جز محدود درختچه‌های انار، تمشك و ارچنگ، درختان دیگری در جزیره مشاهده نمی‌شود. در عین حال پوشش علفی آن نیز به رغم چرای مفرط قابل ملاحظه است. این خود عامل بسیار مهمی در كنترل ماسه‌های روان بشمار می‌آید. گرچه اسناد و نوشته تاریخی موید كشت خرما، پنبه و نیشكر در جزیره است لیكن امروز به جز برخی درختان میوه در منازل قدیمی پوشش زراعی دیگری در جزیره مشاهده نمی‌شود.

آشوراده چون منطقه‌ای حفاظت شده است زیستگاه مناسبی برای بعضی از جانوران به شمار می‌آید. به همین خاطر به رغم پوشش گیاهی كم ارزش جزیره در ناحیه شمالی ایران حیات جانوری آن تا حدود زیادی قابل ملاحظه است. آشوراده و مهمتر از آن شبه جزیره میانكاله یكی از مناطق حفاظت شده حیات وحش كشور و یكی از زیست بومهای با ارزش ایران است.

 آشوراده جزو 59 منطقه بین المللی ذخائر طبیعی اعلام شده و به ثبت رسیده است. این ناحیه زیستگاه دو گروه از پرندگان بومی و مهاجر و پستانداران است. پرندگان بومی آن عمدتا قرقاول و دراج و پرندگان مهاجر آن شامل انواع كاكائی، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردك، فلامینگو، پلیكان و غاز است كه در فصول مختلف سال به شبه جزیره میانكاله و جزیره آشوراده مهاجرت می‌كنند. تماشای صید ماهیان خاویاری، اسكله و تاسیسات بندر تركمن از سواحل جزیره آشوراده یكی از جاذبه های توریستی این ناحیه محسوب می‌شود.   

12

سرویس فرهنگی کاسب امین : امامزاده قاسم(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) که یکی از امامزادگان واجب تعظیم و مورد احترام و اعتقاد خاص مردم می باشد که در ورودی شهر دلند از توابع شهرستان رامیان واقع گردیده و مکان مناسبی برای مسافرین آقا ثامن الحجج (ع) می باشد.

در اطراف این آستان مقدسه قبرستان قدیمی تقریب به ۳ هکتار بوده که قدمت آن بیش از ۱۴۰۰ سال برمیگردد.

این امامزاده دارای ساختمانی به مساحت ۴۰۰ متر و دارای گنبد و گلدسته، ضریح و تربت خانه می باشد که ساخت این بنا از سال ۸۷ شروع گردیده و از طریق خیرین،اهالی و با همکاری اوقاف و امر خیریه بالغ بر ۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

ضریح این امامزاده در سال ۱۳۹۱ توسط خیرین ساخته و همزمان با هفته وقف رونمایی شد.
این مکان به عنوان یک مرکز فرهنگی جهت انجام مراسمات ملی و مذهبی بوده که توسط هیئت امنا و با نظارت اوقاف و امور خیریه آزادشهر به فعالیت می پردازد.

8

سرویس فرهنگی کاسب امین : از مناطق توريستي و پر جاذبه شهرستان ، درازنو بوده كه در فاصله 40 كيلومتري كردكوي واقع گرديده و داراي آب و هواي بسيار دلنشين و خنك مي باشد.

اين دهكده در كنار قله درازنو به ارتفاع حدود 2800 متردر کوهستان جنوب کردکوی واقع شده است .

در طول فصول بهار و تابستان تعداد زيادي از خانواده ها و مشتاقان طبيعت و علاقه مندان را از شهرهاي اطراف و حتي مناطق دوردست به اين منطقه مي كشاند.

اين منطقه مكان مناسبي جهت فعاليتهاي تحقيقاتي و علمي نظير زيستگاه حيوانات و گونه هاي مختلف درختان و گياهان بوده و با وجود چشم اندازهاي طبيعي و بكر گردشگران و مسافران زيادي را به خود جذب مي نمايد.

همچنين به علت موقعيت و ارتفاع مناسب اين مكان همه ساله پذيراي مشتاقان پرواز جهت پرش با كايت و وسايل پروازي مي باشد.

از نكات ويژه اين منطقه وجد دكل درازنو(تقويت كننده امواج راديو و تلويزيون استان گلستان) است.

6

سرویس فرهنگی کاسب امین : مدرسه علمیه عمادیه با بیش از پانصد سال قدمت امروز به عنوان‌ میراثی ماندگار در قلب گرگان تاریخی قرار دارد که نوع معماری آن علاقه‌مندان و گردشگران زیادی را می تواند به خود جلب نماید؛ از این رو در نوشتار ذیل به بیان برخی ویژگی‌های منحصر به فرد این حوزه علمیه کهن می‌پردازیم.

این بنا حدود پانصد سال پیش توسط فردی خیر به نام خواجه عمادین ساخته شد. تولیت و تصدی مدرسه از دیرباز بر عهده خانواده سپهر استر آبادی بود که همگی از علمان مشهور دوره خود بودند که در حفظ و نگهداری موقوفات مدرسه و اداره طلاب و حوزه درسی در رشته‌های مختلف علوم عربی اشتغال داشتند. نقل شده در یک مقطع زمانی محصلین علوم دینی این مدرسه آنقدر زیاد شدند که طلبه های خارج از شهر در داخل اتاق‌ها و طلبه‌های شهری جلوی حجره ها اسکان داشتند.

این بنا بر اساس شواهد موجود به دوره صفویان بر می‌گردد و از بانیان، معماران و مرمت کاران این بنا شیخ اسماعیل قاضی معمار، کربلایی رمضانعلی و حاج حسین کافی هستند و وقف نامه هایی از دوران شاه طهماسب و شاه سلیمان صفوی در خصوص این مدرسه وجود دارد که مؤید قدمت این مدرسه علمیه است. ساختمان مدرسه تاکنون چهار بار تجدید بنا شده و سابقاً درب ورودی آن در ضلع جنوبی قرار داشته که بعداً به ضلع غربی انتقال یافت.

این بنا حدود بیست سال پیش یک بنای زنده بود که طلاب علوم دینی شهر استرآباد و اطراف آن و حتی از مازندران و هزار جریب نكاء جهت فرا گرفتن علوم دینی در این مدرسه بیتوته کرده و از محضر مدرسین وقت استفاده می‌کردند. رقبات زیادی هم از مستغلات شهری و اراضی مزروعی در طول زمان گذشته به وسیله افراد خیر وقف این مدرسه شده و درآمد آن برای تعمیرات مدرسه و کمک به مدرسین و طلاب هزینه می‌شد.

متأسفانه در رژیم گذشته در اجرای قانون اصلاحات ارضی رقبات موقوفه که اکثراً اراضی مزروعی و موقوفه بودند به بهانه تبدیل به احسن فروخته شده و همین امر سبب شده تا مدرسه تعطیل و خالی از استادان و طلاب شود و از سوی دیگر با ساخت مدرسه جدید علوم دینی امام خمینی(ره) این بنا بیش از پیش از نظر افتاد. این مدرسه در دوره پهلوی اول نیز مدتی به عنوان ژاندارمری مورد استفاده قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تصویب ماده واحده زمینه احیاء و برگشت موقوفات فراهم شده و از طرفی حجت السلام غلامحسین سپهر استر آبادی تلاش فراوانی نسبت به تعمیر و آبادی مدرسه و جذب طلبه و احیاء مدرسه همت کرد‌، اما در سال 1369 شمسی نیز در اختیار هیأت رزمندگان قرار گرفت و با عنوان مدرسه علمی رزمندگان رسماً افتتاح شد و چند سالی بیشتر ادامه نیافت هم اکنون مدرسه خالی از سکنه است و در حال مرمت است.

مدرسه علمیه عمادیه با پلانی مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانی و به فرم حیاط مرکزی است که همه عناصر آن به صورت قرنیه و با فرم و ریتم منظم و یک‌سانی کنار هر قرار گرفته اند. ورودی بنا در جناح غربی و در شرق مرکز محله درب نو، در بافت قدیم گرگان قرار دارد. این ورودی سقف و پوشیده از تیرهای ضخیم چوبی افقی است. در دو طرف شمالی و جنوبی درب ورودی بناء مغازه هایی قرار دارد که محل کار کسبه است و ارتباطی به فضای داخلی مدرسه نداشته است. باید یادآور شد که مغازه های اطراف وقف بر مدرسه هستند. ورودی، دارای یک درب چوبی بزرگ است که با توجه به اسناد تاریخی، آمده است که این درب از مدرسه علمیه یوسفیه در میرکریم به آنجا آورده شده است.

قبل از درب ورودی دو سکو وجود دارد که به جهت استراحت و نشستن ایجاد شده است. بعد از درب اصلی مدرسه به اولین چیزی که بر می خوریم ایوان زیبای شرقی مدرسه است که درست مقابل ایوان غربی قرار گرفته است. جرزهای ورودی از داخل مدرسه دارای طاق نماهایی است که نسبت به سطح زمین تقریبا نیم متر بالاتر اجرا شده است و عمق آن حدود سی سانتی متراست بله این طاق نماها چوب کار شده است که تقسیم کننده نیروی بار وارده بر جرز است و از طرف دیگر مانع تخریب و جابجایی آجرهای لبه خارجی ضلع افقی طاق نماها می شود.

5

اولین بار در سال 1341 در کاخ رضا شاه در پارک شهر گرگان،موزه گرگان شروع به فعالیت کرد.تعداد اشیای این موزه در حدود 75 قطعه از اثار دوره های مختلف بوده که در هفت قفسه به معرض نمایش گذاشته شده بود.موزه جدید گرگان در 24 بهمن ماه 1367 شروع بکار نمود و در سه جلوه باستان شناسی،مردم شناسی و سنگ قبر ارایش شده تا چشم مشتاقان را خیره و تحسین عاشقان را برانگیزد.
بنای موزه از یک ساختمان دو طبقه و یک زیر زمین تشکیل شده است که اختصاص به بخش مردم شناسی دارد.طبقه همکف منحصر به دفاتر و تشکیلات اداری است.و در طبقه بالا اشیای باستانی و تاریخی استان گلستان به نمایش گذاشته شده است.
این موزه از چند بخش تشکیل گردیده که در حیات موزه سنگ قبرهایی از قرن هشتم تا چهاردهم هجری قمری به تماشا گذاشته شده است.در بخش مردم شناسی اشیایی مانند الاچیق،اسباب و اثاثیه ساده زندگی صمیمی ترکمن ها و ادوات کشاورزی مانند یوغ،انواع بیل،داس،علف چین،شیردوش،مشک،ملاغه مخصوص،هاون دسته دار،قیچی پشم چینی،زین و برگ اسب و . ..در بخش دیگر از این سالن هنرهای دستی این منطقه به تماشا گذاشته شد،مانند نمد های تزیینی،جل اسب،تیردان،نوار دور الاچیق،چفته و تابعه پشمی و در جای دیگر وسایلی از قبیل قبای بلند مردانه،کت،چارقد،کلاه پشمی ترکمنی،انواع جوراب،شلیته زنان یا پاپیچ مردان و ......در ویترین های دیگر زیور الات،اویزهای تزیینی،الات جلوگیری از چشم زخم،دعا،سند ازدواج و اشیای باستانی و تاریخی موزه قرار گرفته است.در این سالن زوایایی از تاریخ سرزمین حاصل خیز گلستان از 5000 سال پیش تا اواخر قاجاریه تجسم یافته و بازدید کننده دقیق و علاقه مند میتواند سیر تحول و تطور و فراز و نشیب هنرو صنعت و فرهنگ را در طی این دوران تعقیب نماید.
برخی از اشیا شامل لیوانها و کاسه های سفالین است که از تورنگ تپه کشف شده است.در ویترین دیگری یک کوزه سفالی از کردکوی و دو ظرف کوچک از گنبد کاووس قرار دارد که قدمت انها به هزاره دوم و اول قبل از میلاد میرسد.
در ویترین های دیگر یک کمربند تزیینی زنانه از جنس طلا،یک التگوی طلای بسیار زیبا از روستای زیارت گرگان به نمایش گذاشته شده است که باستان شناسان ،تاریخ انرا هزاره اول پیش از میلاد تعیین کرده اند.در این سالن 8 ویترین به اشیای پیش از تاریخ اختصاص داده شده است که بطور کلی از تورنگ تپه گرگان-کردکوی-گنبد-مینودشت و روستای زیارت گرگان و .....بدست امده است.
اشیای دوره تاریخی در دو ویترین به تماشا گذاشته شده است.از این دوره اشیای سفالی و فلزی بسیار جالب به نمایش در امده که از میان انها یک مجسمه سفالی انسان-به احتمال(الهه باروری)-بسیار جلب توجه میکند.این مجسمه در حفاری های باستان شناسی گنبد کشف شده است. در ویترین دیگر شمشیر مفرغی و خنجر و پیکره فلزی یک حیوان گذاشته شده که از منطقه باستانی گنبد کاووس بدست امده است.اشیا دوره اسلامی بخش عمده این سالن را بخود اختصاص داده و در یکی از ویترینهای این دوره اشیای مفرغی،دیگ برنزی و پیه سوز مفرغی متعلق به قرون ششم تا هشتم (ه ق) چیده شده است./سرویس فرهنگی کاسب امین

26

مزار مبارک امامزاده حبیب الله سلام الله علیه در هشت کیلومترى غرب شهرستان بندرگز واقع شده است.

در خصوص نسبت این امامزاده آنچه مشهور است امامزاده حبیب الله سلام الله علیه از نوادگان امام موسى بن جعفر سلام الله علیه مى باشند که از تاریخ تولد و وفات ایشان اطلاع چندانى در دست نمى باشد.

احداث مقبره آن حضرت پس از خوابنما شدن براى اهالى منطقه صورت پذیرفته که قدمت آن به 800 سال مى رسد و در محوطه باغى به مساحت حدود 5 هکتار با پوششى از انواع درخت جنگلى پذیراى زوار و مسافران مى باشد.

بناى آن در سال 1370 توسط اداره اوقاف گرگان بازسازى که هم اکنون به صورت بناى آجرى با گنبد دوار و با پوششى سبز رنگ در قبرستان عمومى شهر قرار دارد. در سال 1380 شخص خیرى ضریح فولادى براى آن امامزاده تهیه و نصب کرده است که ساحت ضریح زیبا و گچبرى هاى داخل صحن بر جذابیت این بقعه متبرکه افزوده است.

kjj

فرهنگ و رسوم تركمن ها در هيچ يك از قبايل ديگر كشورها قابل مشاهده نيست و تقريبا تا به امروز دست نخورده باقي مانده است. از جمله اين رسوم در ميان تركمن ها مي توان به مراسم پررمز و راز عروسي در ميان آنها اشاره كرد. اين مراسم در ميان تركمن ها سه الي چهار روز به طول مي انجامد و شامل مراحلي چون اولي قده، پذيرايي، مصائب (مصاحب)، كجاوه (عروس كشي)، اوجه و اللش دمه يا عقدكنان است. هركدام از اين مراحل با انبوهي از آداب و سنن همراه است كه شايد هيچكس جز تركمن ها از راز و رمز آنها براي آغاز يك زندگي جديد آگاه نشوند. اعياد و جشن هاي قبايل تركمن صحرا نيز به نوبه خود از ويژگي هايي خاص برخوردار است كه از گذشته هاي دور در ميان تركمن ها رواج داشته و دارد. اعيادي مانند عيد قربان، عيد فطر و جشن آق آشي.

تركمن ها مانند ديگر مسلمانان در عيد قربان با تداركاتي كه از سه روز قبل ديده اند، گوسفند قرباني و بعد از 30 روز ماه رمضان، مراسم عيد فطر را برگزار مي كنند. هر زن و مرد تركمن كه به سن 63 سالگي سن پيامبر (ص) مي رسد، جشني و ضيافتي ترتيب مي دهد كه به جشن آقاآش معروف است.

جواهري نشناخته به نام ترکمن صحرا

آوازهاي دسته جمعي دختران (لاله)، لالايي مادران (هودي)، سويدقازان يا مراسم تمناي باران، ذكر خنجر و آواز و موسيقي تركمني از جمله ديگر رسوم مرسوم در ميان قبايل تركمن است.

عقايد مذهبي و اعتقادي مردم تركمن، بخش قابل ملاحظه اي از آداب و رسوم اين قوم را با خود همراه كرده است، به طوري كه تمامي اعياد و جشن هاي مذهبي آنها با مراسمي خاص و اغلب از سه تا چهار روز جلوتر آغاز مي شود، مثلا تركمن ها جشن عيد قربان را از سه روز جلوتر و با برگزاري مراسم گرگون، فوفن و قربان شورا در هر روز به انجام مي رسانند. آنها در روز اول خانه تكاني و نظافت مي كنند، در روز دوم شيريني پخش مي كنند و در روز سوم و شب عيد قربان با خواندن اشعاري به نام قربان شورا استحمام مي كنند و خود را براي روز عيد قربان آماده مي كنند.

آنها در روز عيد قربان، گوسفند يا گاو قرباني را به هفت قسمت مساوي با نام تركمني (اوله) تقسيم كرده و آن را ميان فقرا پخش مي كنند.

در تركمن صحرا نيز مانند نقاط مختلف كشور زيارتگاه هايي وجود دارد كه در روزهاي مختلف عده اي از تركمن ها به زيارت آنها مي روند. مهمترين زيارتگاه هاي تركمن صحرا عبارتند از امامزاده دانشمند (داليشمان) كه مقبره امامزاده ملاعلي بوده و نسب او به يكي از چهار يار پيامبر مي رسيده است. زيارتگاه خالد نبي در قله كوه گوكچه داغ، زيارتگاه روستاي خواجه لر و قدمگاه خواجه بهاءالدين از ديگر زيارتگاه هاي منطقه تركمن صحرا به شمار مي روند.

تركمن ها مسلمان و اغلب اهل سنت و پيرو فرقه نقشبنديه هستند كه موسس آن خواجه بهاءالدين نقشبندي بخارايي است كه زيارت مرقدش در بخارا، آرزوي هر تركمني است. تركمن ها به دليل دوري از مرقد مراد خويش در شرق بندر تركمن در روستاي خواجه لر، يادبودي ساخته اند و چون معتقدند خواجه بهاءالدين در سفر خود به مكه و گذر از اين منطقه در آن محل استراحت كرده است، جمعه هر هفته اين مكان را زيارت مي كنند.

شگفت انگيزي شيوه زندگي تركمن ها

معيشت آنها و پيوند ديرينه شان با اسب در نوع خود جاذبه اي را براي گردشگران داخلي و خارجي در استان گلستان فراهم كرده است.

فراموش نكنيم كه برخلاف ديگر استان ها و شهرهاي شمالي كشور، در استان گلستان نبايد به دنبال لهجه هاي گيلكي، مازندراني، تالشي يا حتي شعباتي از آنها باشيم، چراكه اقوام ساكن در اين استان را اكثرا تركمن هاي بومي استان يا تركمن هاي كوچنده از نقاط ديگر كشور به اين منطقه تشكيل مي دهند كه به زبان تركمني سخن مي گويند. تركمن صحرا و شهرستان گنبد كاووس، دو مركز مهم اقامت تركمن ها در استان گلستان هستند.

اسب ها، نماد قدرت تركمن ها

در ميان جاذبه هاي گردشگري تركمن ها، ورزش به طور عام و اسب و سواركاري به طور خاص از اهميت ويژه اي برخوردار است، به طوري كه برگزاري كورس بهاره اسبدواني در گنبد كاووس، هرساله تعداد بيشماري از گردشگران داخلي و خارجي را مجذوب خود مي كند. مهمترين ويژگي كورس هاي سواركاري تركمن صحرا و گنبد كاووس وجود اسب هاي اصيل تركمن، يعني بهترين نژاد اسب در جهان است. عشق و علاقه به اسب و اسبدواني در بين مردم استان گلستان و بويژه مردم تركمن، ريشه اي عميق و تاريخي دارد كه ناشي از شرايط خاص جغرافيايي و زيستي اين مردم است كه در بيشتر سفرنامه هاي سياحان به وابستگي اين مردم به اسب اشاره شده است، به طوري كه محمدعلي قورچانچي صولت نظام در سفرنامه خود با عنوان نخبه سيفيه آورده است: علاقه يموت (تركمن) در زندگي تنها به سه چيز است؛ اول اسب، دوم تفنگ و سوم آلاچيق (خانواده).

جواهري نشناخته به نام ترکمن صحرا

در مناطق تركمن نشين استان گلستان در گذشته مسابقات اسبدواني به مناسبت هاي مختلف مانند جشن عروسي، تولد فرزند و ... صورت مي گرفته است كه به صورت دواندن اسب به دور ميدان بوده كه به زبان محلي (آيلام) خوانده مي شود. بزرگترين آيلام عبارت است از 13 بار دواندن اسب به دور ميدان كه مخصوص اسب هاي پرقدرت است. مسابقه ديگر تركمن ها كه امروزه بندرت انجام مي شود (دو قري يول) است كه شامل دواندن اسب در يك خط مستقيم مي شود و در پايان جايزه اي به نام (بايراق) اعم از گوسفند، پارچه ابريشمي و... را نصيب صاحب اسب مي كند.

نژادهاي شناخته شده اسب هاي تركمن شامل سه گروه نژاد ياموت، آخال تكه و گوكلان است. تاثير اسب در هر زاويه از زندگي تركمن ها به حدي است كه كارشناسان معتقدند اين تاثير راحتي در موسيقي اين قوم نيز مي توان مشاهده كرد، چراكه به اعتقاد آنها علاوه بر وجود ترانه هاي تركمني با مضمون توصيف اسب هاي چابك و پهلوان، پيدايش مبناي مضراب هاي ساز در موسيقي تركمن ها نيز برگرفته از صداي پاي اسب است.

16

این بازار به بازار «نعلبندان» معروف است و در داخل بافت قدیم شهر گرگان- بعد از میدان شهرداری – قرار دارد. در بافت قدیم گرگان، ابنیه تاریخی – مذهبی،‌آب‌انبارها،‌کاروانسراها و تیمچه نیز وجود دارد. بازار قدیمی گرگان در روزگاران گذشته از جمله مراکز مهم داد و ستد کالا، توزیع و نشر افکار و عقاید فرهنگی- اجتماعی بوده است. این بازار اگر چه در اثر گذشت زمان وعوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحول یافته، معهذا امروزه نیز به عنوان مرکز کالبد اصلی شهر، محل داد و ستد کالا و تجمع فروشندگان و خریداران کالا می‌باشد.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، توسعه و گسترش بی‌رویه فضاهای شهری و شهرسازی به بافت قدیمی شهر، به محلات و فضاهای موجود آن آسیب رسانده و موجب تغییراتی در چهره اصلی بافت قدیم شده است. بازار قدیمی گرگان که قدمتی دیرینه دارد، از نظر سبک معماری و راسته‌های مربوطه، یکی از زیباترین بازارهای استان منطقه شمال ایران محسوب می‌شود. این بازار یکی از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومی است و محصولات مهم صنایع  دستی آن، بویژه دستبافت‌های ترکمنی معروفیت خاصی دارد.

15

منطقه حفاظت شده جهان‌نما که از نام یک دهکده ییلاقی در دامنه آن اقتباس شده است، در سال هزارو سیصدو پنجاه و دو براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست با وسعتی معادل سی هزارو ششصدو پنجاه هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید.

این دهکده و دهکده‌های متصل به آن مانند سعدآباد محله، آب دره وغیره که در درون منطقه حفاظت قرار گرفته‌اند، از سال‌های قدیم محل گذران اوقات فراغت مردم گرگان بوده است.

این منطقه در ارتفاعات جنوب گرگان و جنوب شرقی کردکوی قرار گرفته است.پست‌ترین نقطه آن ششصد متر و بلندترین نقطه آن هزارو شصت و هشت متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پوشش گیاهی منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بسیار متنوع است، ولی متأسفانه در اثر دخل وتصرفات انسانی و چرای مفرط و بی‌رویه دام‌ها و احداث جاده‌ها و امثالهم دچار تغییرات و مشکلات شده است.به طور کلی جامعه غالب گیاهی منطقه عبارتند از:

درختان پهن برگ همراه با علفزارها و بوته‌زار و گونه‌های ارس و درختچه‌های پهن برگ شامل راش، آزاد، زرشک، ممرز، سرخدار، کلاه میرحسن، بلندبازو، نمدار، گل‌‌گاوزبان،  کچف، ارس و درمنه.از زیستگاه‌های عمده منطقه، ترکت را می‌توان نام برد که بخشی از منطقه امن جهان‌نما را تشکیل می‌دهد و زیستگاه عمده مرال شوکا، پلنگ ، خرس، خوک وحشی و گرگ است.

یکی دیگر از زیستگاه‌ها چلستان است که در محدوده آن مرال، خرس، گرگ، پلنگ و قوچ و میش و کل و بز یافت می‌شود.

البته گاو موزی‌کش و زیستگاه‌های اطراف آن منطقه مناسبی برای مرال، شوکا، خرس، پلنگ و دیگر گونه‌های جنگل‌زی است که در جنوب آن قوچ و میش زیست می‌کند.زیستگاه‌های قلقله، آق‌رضا،چکل گدا، لنده‌کوه، تالو، خوش‌دستی، لندو و مغزی از زیستگاه‌های کل و بز و قوچ و میش است و در بعضی از قسمت‌های آن مرال نیز زیست می‌کند.

زیستگاه‌های شربت، کولیجال، سوته و گرمه توهم  محل زندگی خرس، شوکا، مرال و پلنگ است و در قسمت‌های صخره‌ای آن کل و بز زیست می‌کنند.منطقه حفاظت شده جهان‌نما به علت کوهستانی بودن منطقه و پوشش بوته‌زاری و علفزاری در کنار درخت‌زارهای تنک، گونه‌های بسیار باارزشی از پرندگان را در خود جای داده است که در بین آنها کبک دری، عقاب طلایی و هما نیز دیده می‌شود.

در جهان‌نما گونه‌های مختلفی از پرندگان مانند شکاری‌‌ها، لاشخور‌ها، طرقه‌ها، جغدها، کبوترها، زنبور‌خورها،  سسک‌ها، سعوها، عقاب‌ها، کلاغ‌های زرد پره‌ها و غیره را می‌توان مشاهده کرد.

پستاندارانی مانند مرال،شوکا، کل، بز، قوچ،‌میش، پلنگ، خرس، گرگ، راسو، شغال، خارپشت‌ها و دوزیستان نیز در منطقه یافت می‌شود که به علت شکار بی‌رویه، تعداد جمعیت آنها شدیداً‌ کاهش یافته است.

چشمه‌سارهای زیادی در داخل منطقه حفاظت شده و محیط‌های اطراف آن وجود دارد که سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های بزرگ و کوچکی است که به عنوان ذخایر منابع آبی محسوب می‌شود که به خارج از منطقه جریان می‌یابند.در ذیل به تعدادی از رودخانه‌ و چشمه‌های مهم منطقه حفاظت شده جهان‌نما اشاره می‌شود:

رودخانه‌های سفیدرود، ترکت، مغزی، چهارباغ.چشمه‌های زیارت، مغزی، مارسنگ، اسبومرگاه، شاه‌پسند،‌ترکت، حاجی‌آباد، گچیان، مراد چشمه، قل‌قله، وارا، خوش‌دستی، کلی چال، قورمه‌تو، پاییزین، قلعه سرک.

7

فارسیان فرنگ مرکز دهستان نیلکوه در 23 کیلو متری جنوب شرقی شهر گالیکش دارای جاذبه های متعدد گردشگری و جلوه های زیبای طبیعی می باشد.

در سه کیلو متری شمال فارسیان آبشارهای پله کانی دره قره قا بطول 3 کیلومتر که از کوهپایه های منطقه پاکندس سرچشمه گرفته و تا دیو چشمه تداوم دارد در تمام فصل زمستان و بهار جلوه خاصی به منطقه بخشیده است.

بعد از گذر از روستای فارسیان و حدود 3 کیلومتر حرکت در جاده سیجان، یک کیلو متر قبل از رسیدن به دو راهی سیجان به پاکندس به این آبشارها خواهید رسید.

با پارک ماشین در کنار جاده و 300 متر پیاده روی در راه کفی و خوب به این آبشارها خواهید رسید. 

البته این نکته هم قابل توجه است که این مکان طبیعی، زیبا و دیدنی همچنان بکر مانده و تابلو و راهنمایی برای مسافران و افراد در حال گذر از این مسیر وجود ندارد.

با وجود این همه زیبایی اطلاعاتی که من به شما عزیزان دادم قطره ای از دریای بیکران زیبایی این مکان زیبا است و به قول معروف: "شنیدن کی بود مانند دیدن" و شما تا به این مکان زیبا پا نگذارید هرگز نمی توانی تصور کنید که در طبیعت این مکان زیبایی وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که این آبشارهای زیبا با توجه به دسترسی آسان آنها حتی برای مردم منطقه هم شناخته شده نیست و تاکنون کمتر کسی از این مناظر زیبا و کم نظیر دیدن کرده است.

قابل توجه افرادی که مشتاق دیدار از این آبشارها هستند، فقط تا پایان بهار می توان این آبشارها را دید، زیرا روز به روز از آب چشمه ساران بالا دست کاسته می شود تا در اواخر بهار این چشمه ها خشک می شود.

از آقای مهدی خسروی دهیان روستای زیبای فارسیان که ما را در تهیه این گزارش کمک کردند تشکر می کنیم.

آبشارهای پاکندس زیباترین آبشار فصلی گالیکش هستند

 آبشارهای پاکندس زیباترین آبشار فصلی گالیکش هستند

 آبشارهای پاکندس زیباترین آبشار فصلی گالیکش هستند

 آبشارهای پاکندس زیباترین آبشار فصلی گالیکش هستند

13910322091930229 PhotoL
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: دهکده‎های توریستی، ییلاقی و مناطق کوهستانی استان با برخورداری از جنگل‎های انبوه و مراتع سرسبز و قله‎های مناسب پذیرای مسافران نوروزی است.

به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی اظهار داشت: مناطق ییلاقی و کوهستانی استان گلستان از نظر برخورداری از جنگل، مراتع و قله‎های مناسب و چشم‎اندازهای بدیع دارای موقعیت برتری در مقایسه با سایر نواحی هستند.

وی تصریح کرد: گشت و گذار در مناطق کوهستانی برای علاقه‌مندان، چه به صورت اتراق در ییلاقات کوهستانی و یا کوهنوردی به طور حتم تامین‎کننده نیازهای روحی و سلامتی آنان است.

قربان عباسی خاطرنشان کرد: از جمله دهکده‎های ییلاقی معروف استان گلستان می‌توان به دهکده درازنو و جهان‎نما در شهرستان کردکوی و افراخته در شهرستان علی‎آبادکتول اشاره کرد.

دهکده درازنو در جنوب شهرستان کردکوی و در محدوده ملک سورم سرا (بالاجاده) واقع شده است که در طی قرون مورد استفاده خانواده‌های زیادی از ساکنین بالاجاده و به صورت پراکنده از روستاهای همجوار بوده و در حال حاضر نیز با احداث جاده، علاقه‌مندان از شهرستان‎های مختلف استان گلستان و سایر مناطق کشور از آن دیدن می‎کنند.

روستای زیارت شهرستان گرگان

روستای زیارت شهرستان گرگان

روستای زیارت شهرستان گرگان

خالد نبی شهرستان کلاله

خالد نبی شهرستان کلاله

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

آبشار کبودوال شهرستان علی‌آبادکتول

وی یادآور شد: این مجموعه به دلیل داشتن چشم‎اندازهای زیبا و اشراف به تمامی نقاط جلگه‎ای، از جمله شهرستان‎های کردکوی و گرگان، میانکاله، بندرترکمن و سایر روستاها، طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوای مناسب و نزدیکی به کردکوی از مناطق جالب و منحصربه‌فردی است که هر ساله بر خیل عظیم بازدیدکنندگان آن افزوده می‎شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: دهکده ییلاقی جهان‎نما نیز در منطقه حفاظت شده جهان‌نما محصور شده است که هر ساله مشتاقان زیادی به خصوص طی فصول گرم سال چه به صورت خانوادگی و یا گروه‎های کوهنوردی و محقق را به خود جلب می‎کند.

دو مرکز تفرجی درازنو و جهان نما که از نظر تردد و دسترسی در یک مسیر واقع شده‎اند با برخورداری از طبیعت و چشم‎اندازهای زیبا و جنگل‎های پهن برگ سوزنی برگ، وجود و مشاهده برخی جانوران وحشی و برج رادکان، از منابع با ارزش استان گلستان بوده که با توجه به قابلیت‎های منطقه می‎تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: روستاها و دهکده‎های دیگری در استان گلستان وجود دارد که در فصول مناسب سال علاقمندان و گردشگران و عاشقان طبیعت از آن‌ها بهره می‎برند که از جمله می‎توان به سیاه‎مرزکوه، الستان، خولین‎دره، مایان و افراتخته و چه‎جا در شهرستان علی‎آبادکتول، گلیداغ در شهرستان کلاله، قلعه‎قافه در شهرستان مینودشت، خوش‎ییلاق و کوهستان‎های رامیان در محدوده شهرستان‎های رامیان و آزادشهر و اینچه‎برون در شهرستان گنبدکاوس اشاره کرد.

دهکده افراتخته در جنوب شرقی شهرستان علی‎آبادکتول واقع شده است و دارای جاذبه‎های طبیعی و توریستی بوده که با ایجاد امکانات مناسب مشتاقان زیادی را به خود جلب خواهد کرد.

دبیر ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان با اشاره به فعالیت کمیته‎های روستایی در روستاها و دهکده‎های ییلاقی استان گفت: کوهستان‎های شهرستان رامیان و بعضی از نقاط کوهستانی مینودشت دارای قابلیت‎های استفاده گردشگری است که بسیاری از مردم منطقه و گردشگران در ایام تعطیلات از آن‌ها استفاده می‎کنند و اکثر این دهکده‎ها در فصول مختلف و نیز آغاز بهار پذیرای عده کثیری از علاقه‌مندان و طبیعت‎گردان و همچنین کوهنوردانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می‎کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با معرفی قابلیت‎ها و توانمندی‎های گردشگری روستایی و دهکده‎های ییلاقی استان گلستان، ضمن جذب گردشگران و مسافران در ایام نوروز، شمار گردشگران داخلی و خارجی به این استان افزایش یافته و شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری در نگارستان ایران باشیم.

13092010008

شهرستان بندر گز یکی از شهرستانهای شمالی ایران در استان گلستان است.شهرستان‌ بندرگز: اين‌ شهرستان‌ مشتمل‌ بر دو بخش‌ به‌ نامهاي‌ مركزي‌ و نوكنده‌ و دهستان‌: انزان‌ غربى‌، انزان‌ شرقى‌، بنفشه‌ تپه‌ و ليوان‌، و دو شهر بندرگز و نوكنده‌ است‌.

 اين‌ شهرستان‌ كه‌ در غرب‌ استان‌ گلستان‌ واقع‌ است‌، از شمال‌ به‌ خليج‌ گرگان‌ و از غرب‌ و جنوب‌ به‌ شهرستان‌ بهشهر در استان‌ مازندران‌ و از شرق‌ به‌ شهرستان‌ كرد كوي‌ محدود است‌ است‌
شهرستان‌ بندرگز ارتفاع‌ چندانى‌ ندارد و آب‌ و هواي‌ آن‌ معتدل‌ و مرطوب‌ است‌. رودخانه‌هاي‌ فصلى‌ متعددي‌ از قبيل‌ نوكنده‌، جفاكنده‌ و گز كه‌ از كوههاي‌ البرز سرچشمه‌ مى‌گيرند، در اين‌ شهرستان‌ جريان‌ دارند. اساس‌ اقتصاد آن‌ كشاورزي‌، دامداري‌ و ماهى‌گيري‌ است‌. از مهم‌ترين‌ فرآورده‌هاي‌ كشاورزي‌ اين‌ شهرستان‌، پنبه‌، گندم‌، جو، سويا، برنج‌، تره‌بار و مركبات‌ را مى‌توان‌ نام‌ برد كارخانه‌هاي‌ متعددي‌ همچون‌ پنبه‌ پاك‌كنى‌، برنج‌ پاك‌كنى‌ و روغن‌كشى‌ در اين‌ شهرستان‌ وجود داردآب و هواي كناره بندر گز :

شهرستان بندرگز به علت نزديكي به دريا و جنگل داراي آب و هواي معتدل خزري و هميشه باراني است كه اين آب و هوا به سرسبزي و زيبايي منطقه افزوده است و باعث رونق كشاورزي گرديده است .

بندرگزدرتاريخ :

از پيدايش اوليه شهر بندرگز اطلاع دقيقي در دست نيست ولي با مراجعه به اسناد تاريخي مي توان گفت بندرگز از قدمت تاريخي بسيار برخوردار است بطوري كه شاه اسماعيل صفوي براي تسخير نواحي شرقي درياي خزر به بندرگز مراجعه كرده است اين مطلب گوياي آن است كه بندرگز در آن زمان روستايي بيش نبود كه به كناره معروف بود و بعدها در دوره ي كريم خان زند بعلت ارتباط با روسيه تزاري كه در شمال شهر وجود داشت با جهش ويژه ي اقتصادي روبرو مي شود كه همين عامل مهمي در نفوذ استعمار روسيه در اين شهر مي شود . به طوري كه در زمان قاجار بارها روسيه براي تسخير منطقه تلاش كرده است ، نفوذ روسها در اين شهر به قدري بود كه حتي در زبان و فرهنگ مردم بندرگز و گاهي آثار آن در زبان بومي منطقه ديده مي شود .

از اماكن‌ تاريخى‌ اين‌ شهرستان‌ مرقد امام‌زاده‌ حبيب‌الله‌ واقع‌ در نوكنده‌ را مى‌توان‌ نام‌ برد كه‌ قدمت‌ آن‌ به‌ قرن‌  مى‌رسد و نيز امام‌زاده‌ عليرضا واقع‌ در روستاي‌ سرطاق‌ است‌
شهر بندرگز: اين‌ شهر كه‌ مركز شهرستان‌ بندرگز است‌ در 3 و 9 طول‌ شرقى‌ و 6 و 7 عرض‌ پيشينة تاريخى‌: وجود تپه‌هاي‌ باستانى‌ در اين‌ منطقه‌ كه‌ آثار سفالينة بسياري‌ از آنها به‌ دست‌ آمده‌، بيانگر آن‌ است‌ كه‌ اين‌ منطقه‌ از روزگاران‌ كهن‌ داراي‌ ساكنانى‌ بوده‌ است‌

نخستين‌بار از «گز» در وقف‌نامه‌اي‌ به‌ تاريخ‌ 19ق‌ به‌ عنوان‌ قريه‌اي‌ در بلوك‌ انزان‌ ياد شده‌ است‌

در دوران‌ قاجاريه‌ پس‌ از انعقاد معاهدة تركمان‌چاي‌ روسها از دولت‌ ايران‌ خواستند تا انبارهايى‌ در اين‌ منطقه‌ احداث‌ كنند و در اختيار آنان‌ بگذارند
در  267 قمری‌ بر اثر آتش‌سوزي‌ اين‌ انبارها از ميان‌ رفت‌ و روسها دوباره‌ در صدد ساختن‌ تجارت‌خانه‌ و انبار در اين‌ محل‌ برآمدند . ميرزا تقى‌خان‌ اميركبير، نخست‌ بدان‌ تن‌ در نداد، اما سرانجام‌ با اصرار روسها تجارت‌خانه‌ و انبارهايى‌ در اين‌ محل‌ ساخته‌ شد. به‌ اين‌ ترتيب‌ روسية تزاري‌ در همان‌ سال‌ با احداث‌ يك‌ اسكلة چوبى‌ فعاليتهاي‌ بندري‌ و كشتى‌رانى‌ گسترده‌تري‌ را نسبت‌ به‌ گذشته‌ آغاز كرد

كالاهاي‌ اروپايى‌ به‌ ويژه‌ كالاهاي‌ روسى‌ از جمله‌ وسايل‌ خرازي‌، پارچه‌، آرد، قند و شكر كه‌ به‌ بازارهاي‌ خراسان‌، افغانستان‌ و آسياي‌ مركزي‌ صادر مى‌شد، توسط اين‌ بندر بود

. بندر گز در دورة قاجار شهري‌ محقر با كوچه‌هاي‌ گل‌آلود و تنگ‌ و خانه‌هايى‌ چوبى‌ با پوشش‌ بوريا كه‌ بر پايه‌هايى‌ بر روي‌ آب‌ بود، وصف‌ شده‌ است‌ و اهالى‌ آن‌ را روسها، ارمنيها و تركمنها تشكيل‌ مى‌دادند

از موانع‌ مهم‌ توسعة اين‌ بندر در دورة قاجار، كمى‌ عمق‌ سواحل‌ آن‌ كه‌ مانع‌ از كناره‌گيري‌ كشتيهاي‌ بزرگ‌ مى‌شد و همچنين‌ عدم‌ كفايت‌ سرماية تجار روس‌ و ناتوانى‌ كالاهاي‌ روسى‌ در رقابت‌ با كالاهاي‌ انگليسى‌ بود.
ساختمان‌ گمرك‌ بندرگز با طرح‌ و نظارت‌ كامل‌ مهندسان‌ بلژيكى‌ ساخته‌ شد كه‌ امروزه‌ از قديم‌ترين‌ بناهاي‌ بندر گز به‌ شمار مى‌رود.

عمليات‌ ساختمان‌ ايستگاه‌ راه‌ آهن‌ بندرگز آغاز شد و پس‌ از مدتى‌ به‌ اتمام‌ رسيد و اين‌ بندر در مسير راه‌آهن‌ سراسري‌ قرار گرفت‌. با تأسيس‌ بندر تركمن‌ در 306ش‌ بندرگز اهميت‌ خود را از دست‌ داد.

13-2-12-1046464-1

سرویس استانی کاسب امین ـ جشن‌های آیینی اقوام ایرانی، موسیقی، داستان‌ها، اسطوره‌ها و حرکات موزون و نمادین خود را دارد و این صفحات این‌بار به بررسی فلسفه حرکت‌های موزون و نمادهای اقوام ایرانی در رقص‌های آیینی پرداخته است. ذکر خنجر از رقص‌های آیینی اقوام ترکمن، رقص چوب و شمشیر از آیین‌های حماسی مردم سیستان که در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است به همراه رقص شمشیر عرب‌های ایران در خوزستان و حرکات موزون عشایر قشقایی با آن لباس‌های رنگین برگرفته از رنگ‌های طبیعت و نمادهای اجرا شده در هل‌پرکه کردی، از آیین‌های سنتی اقوام ایرانی است که در پس آن تاریخی نهفته و برگرفته از داستان‌ها و افسانه‌های کهن است.

ذکر خنجر ترکمن

ترکمن‌های ایران با آن لباس‌های سرخ و چادرهای ویژه و چکمه‌های چرمشان نمادی دیگر از طبیعت ایران در استان گلستان و ترکمن‌صحرا هستند. ترکمن‌ها آیین‌های سنتی عجیبی دارند؛ از ذکر خنجر که همراه با حرکات موزون و آواهای عجیب است تا پرخوانی یا پری‌خوانی‌هایشان که ریشه در هزاران سال پیش دارد و برای درمان بیماری‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند. فلسفه آیین‌های سنتی‌ ترکمن چنان عجیب و زیباست که دانستن آنها مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. بهروز سقلی از طایفه یموت که به همراه دو طایفه گوگلان و تکه سه‌طایفه اصلی ترکمن‌ها در ایران را تشکیل می‌دهند، یکی از اعضای گروه ذکر خنجر ترکمن است.

سقلی که نام فامیل او برگرفته از زیرطایفه سقلی ترکمن به‌معنای ریش است و شهرت او به زیر طایفه‌اش که ریش‌سفیدان ترکمن بودند بازمی‌گردد، فلسفه آیین‌های سنتی و ذکر خنجر ترکمن‌ها را اینگونه شرح می‌دهد: ذکر خنجر یک رقص آیینی است که ریشه در اعتقادات ملی و مذهبی قوم ترکمن دارد. می‌گویند ریشه‌های این آیین به دوران پیش از میلاد و زندگی شمن‌ها بازمی‌گردد. شمن‌ها آیین‌های عجیبی داشتند. آنها به نقاطی می‌رفتند که پای هیچ انسانی به آن نمی‌رسید و ساعت‌ها در کنار آتش می‌چرخیدند و با خواندن ذکرهایی به عالم ماورا وصل می‌شدند.

ترکمن‌ها ازجمله اقوامی بودند که بدون جنگ و خونریزی دین اسلام را پذیرفتند و ذکر خنجر را با دعا اجرا کردند. ذکر خنجر یک آیین مفهومی است که در مواقع خاص انجام می‌شد. مثلا به هنگام وقوع بلایای طبیعی و شیوع بیماری‌های واگیردار ترکمن‌ها این مراسم را انجام می‌دادند و از خداوند می‌خواستند تا بلایا را دور کند. دعاها نیز در این آیین استمدادی است. ذکر خنجر اما در مواقعی که ترکمن‌ها به‌عنوان اقوام کوچ‌رو زمین‌های حاصلخیز برای دام خود پیدا می‌کردند یا به هنگام مراسم شادی نیز با حضور همه افراد قبیله با دعاهای شکرانه اجرا می‌شد. اما در زمان جنگ‌ها دعاها کاملا حماسی بود و با حرکت‌های متهورانه اجرا می‌شد تا سربازان روحیه مضاعف پیدا کنند.

ذکر خنجر ترکمن

براساس آنچه بهروز سقلی از اعضای گروه رقص خنجر می‌گوید ذکر خنجر شاخه‌ای دارد به نام پرخوانی یا پری‌خوانی که برای مداوا و درمان بیماری‌های روحی و روانی اجرا می‌شده، به این‌صورت که پرخوان که از نیروی ماوراءالطبیعه برخوردار بود در شب‌های خوش‌یمن مانند چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه مراسم پرخوانی یا پری‌خوانی را اجرا می‌کرد؛ آتشی روشن می‌شد و ابزار فلزی مانند خنجر یا داس را روی آتش می‌گذاشتند و شخص دارای بیماری روحی یا روان‌پریشی یا اضطراب را دست بسته کنار آتش می‌آوردند و افراد تعلیم دیده به دور وی حلقه می‌زدند و مردم قبیله از بیرون بر مراسم نظارت می‌کردند و افرادی که به دور او حلقه زده‌ بودند یاهوگویان شروع به چرخش می‌کردند. این کار به دو دلیل انجام می‌شد یکی اینکه از فرار فرد که می‌گفتند جن‌زده شده جلوگیری کنند و دلیل دیگر اینکه به پرخوان کمک کنند تا در مداوای بیمار موفق شود. پرخوان‌ها از موسیقی‌درمانی نیز بهره می‌بردند . آنها ارگان‌های داخلی بدن را می‌شناختند و از طب سنتی استفاده می‌کردند.  درصورتی که بیمار بهبود پیدا نمی‌کرد تا سه شب دیگر پشت سر هم این مراسم(پرخوانی) اجرا می‌شد.

در این شکل از ذکر خنجر زمانی که پرخوان آماده شد که وارد دنیای ذهنی بیمار شود موسیقی درمانی شروع می‌شد و نوازنده دوتار که از ارکان اصلی این برنامه بود شروع به نواختن دوتار می‌کرد و به‌دلیل اینکه جنبه درمانی داشت موسیقی شاد را از پرده نوایی شروع می‌کرد. زمانی که ذاکر در دنیای ذهنی و خیالی فرد بیمار سیر می‌کرد نوازنده با نواختن در پرده مخالف، پرخوان و فرد بیمار را برای بازگشت به دنیای واقعی آماده می‌کند و زمانی که از دنیای خیالی وارد دنیای واقعی می‌شدند آن زمان طب سنتی شروع می‌شد. به این شکل که با ابزار گداخته شروع به معالجه می‌کردند و اگر می‌فهمیدند که مشکل از مغز بیمار است به نقاط حساسی که شناسایی کرده بودند مانند سه نقطه در پیشانی دو سوی شقیقه و پشت سر در محل مخچه با ابزار گداخته ضربات دقیق و حساسی وارد می‌کردند که این ضربات صداهای انفجار مانندی در مغز ایجاد می‌کرد و از آن به‌عنوان شوک مغزی یاد می‌کنند. پس از آن دعاهای استمدادی و شکرانه خوانده می‌شد و مراسم به پایان می‌رسید. بدین‌ترتیب آیین معنوی ذکر خنجر یک آیین معنوی بود که در زمان‌های استمداد و دور کردن بلاها استفاده می‌شد. ذکر‌های این آیین نیز درونی و بیرونی است.

در ذکر بیرونی حرکات بسیار دقیقی انتخاب می‌شود. بدین شکل که اجرا‌کنندگان این آیین در دو ردیف روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند که با نام و یاد خدا و ذکر نام ائمه و امامان این آیین را شروع می‌کنند و با استمداد از خدای بزرگ ادامه می‌دهند. ذکر خنجر ترکمن در هفت مرحله انجام می‌شود. حرکت نخست با بالا بردن دو دست به سمت آسمان و گفتن آمین شروع می‌شود و پس از آن دست‌ها از بالای قفسه سینه تا کمر می‌آید و در حرکت سوم تلاش می‌شود نیروی درونی پس از انتقال به دست‌ها به سوی زمین فرستاده شود. فلسفه این حرکت یعنی انسان از خاک به‌وجود آمده و افراد حاضر در این ذکر با یک جهش به سمت جلو و چرخیدن به سوی یکدیگر و قرار گرفتن روبه‌روی هم آرنج‌هایشان را به نشانه اتحاد به سوی فرد مقابل می‌گیرند. شروع این آیین تا رسیدن به مرحله اتحاد شامل هفت حرکت است. هر حرکت‌کننده نیز باید هفت دور بچرخد و بدین‌ترتیب عدد هفت در این آیین غالب است. در پایان نیز با اجرای حرکت اتحاد، خنجری به نشانه پیروزی خیر بر شر بالا می‌رود و اینگونه آیین رقص خنجر ترکمن‌ها پایان می‌یابد.

42055

"دیوار بزرگ گرگان دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده‌شده‌است.دیواری تاریخی است که از کنار دریای کاسپین در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌است. هم‌اکنون تقریبا تمام این دیوار از میان رفته‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چیندیوار چین"(به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است. عکس این دیوار نخستین بار توسط اریک اشمیت خلبان آمریکایی ثبت شد. آقای اشمیت خبرنگار آمریکایی که با هواپیمای خود در سال ۱۳۱۶ از نقاط باستانی ایران عکاسی می‌کرد، در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوه‌های گلیداغ امتداد دارد. او از این دیوار عکس گرفت و این عکس‌ها سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی بر این دیوار شد.