شبکه اطلاع رسانی کاسب امین

نظرسنجی

به عملکرد مدیران جهاد کشاورزی گلستان چه نمره ای می دهید؟

عالی - 25%
خوب - 0%
متوسط - 0%
ضعیف - 75%
هیچکدام - 0%

155921 388106221266777 486727836 nچون خداوند متعال درباره ایشان می فرماید: و از شیعیان او حضرت ابراهیم است؛ زیرا با قلبی سلیم به درگاه خداوند آمد. پس در حال خود بنگر و ببین اگر قلب تو نیز مانند قلب ابراهیم علیه السلام است بدان که از شیعیان مایی؛ اما اگر به آن مرتبه از اطمینان و سلامت دل نرسیده ای، فقط از دوستداران ما محسوب می شوی. منزلت معلم معارف دینی نقل می کنند وقتی عبدالرحمن سلمی، معلم یکی از فرزندان امام حسین (ع) به او سوره حمد را آموخت امام حسین (ع) هدایای به او دادند که چنین عملی در مقابل چنان کاری تا به آن روز از کسی دیده نشده بود. بعضی از افرادی که چنین بخششی را از آن حضرت دیدند. به او اعتراض کردند که پاداش مورد استحقاق این معلم بسیار کم تر از آن مبلغی بود که شما به او عطا فرمودید. امام حسین (ع) در پاسخ فرمودند: این مقدار پاداش در برابر آنچه او به فرزند من آموخته بود، بسیار ناچیز است. ارزش کار معلم بسیار بیشتر از این مقدار هدایاست. ضرورت تفکر در امر دنیا و مرگ امام حسین (ع) به پیروان خود توصیه می کنند در سرگذشت دیگران که پیش از این در دنیا بودند و در رفاه و آسایش زندگی می کردند تامل کنند و همواره به یاد مرگ باشند چرا که این کار انسان را از گناه باز می دارد. آن حضرت می فرمایند: ای فرزند آدم، کمی اندیشه کن و به خطاب به نفس خود بگو: پادشاهان و صاحبان دنیا و جهانداران گذشته کجایند؟ آنهایی که شهرها بنا کردند و نهرها را جاری کردند و... و سرانجام با بی میلی از همه آنها جدا شده، از دنیا رفتند و همه را برای دیگران به ارث گذاشتند. ما هم روزی مثل آنها همه چیز را به دیگران وا گذاشته، به آنها خواهیم پیوست. ای فرزند آدم، هنگامی را به یاد آور که با مرگ دست و پنجه نرم می کنی و در قبر پهلو به زمین می گذاری و در پیشگاه خدا تمام اعضای بدنت علیه تو گواهی خواهند داد و رازهای پنهان آشکار شده، ترازوهای عدالت برقرار می شود. سفارش هایی به گناهکاران روزی شخصی خدمت امام حسین (ع) آمد و عرض کرد: ای پسر رسول خدا، من فرد گناهکاری هستم و توانایی دست برداشتن از گناه را ندارم. با این حال از شما درخواست دارم که مرا موعظه کنید. امام حسین (ع) فرمودند: ای مرد، هرچه می خواهی بکن اما قبل از انجام دادن گناه چند چیز را رعایت کن: اول این که از رزق و روزی خداوند نخور، آن گاه هر کاری می خواهی انجام بده؛ دوم آن که از ملک خدا بیرون برو بعد هرچه دوست داری گناه کن؛ سوم آن که در جایی برو که خداوند تو را نبیند؛ چهارم، هرگاه ملک الموت خواست روح از بدنت جدا کند و جانت را بگیرد او را از خود دور کن؛ پنجم این که وقتی مالک دوزخ تو را به سوی آتش می برد اگر می توانی از کار او جلوگیری کن و وارد آتش جهنم نشو. در آن صورت هرچه می خواهی گناه کن.

365021

فرهنگ و آداب و آیین مردم گلستان در مناسبت ها، باورها و مراسم مختلف سوگواری همگی سینه به سینه از زبان مردم قدیم منتقل شده و بیانگر آداب و رسوم مردم این استان است.

208952 750

بورس تهران هرچند آخر هفته متعادلي را پشت سر گذاشت، اما در ميانه هفته با تنزلي معنادار مواجه بود.

book2002

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در سخنرانی خویش در حجة الوداع، فرمود: از نشانه های فرا رسیدن و نزدیک شدن قیامت تباه ساختن نماز، پیروی از شهوتها، تمایل به هوسها، بزرگداشت ثروت و فروختن دین به دنیاست. در آن شرایط همچنان که نمک در آب حل می شود، قلب مؤمن در درونش آب می شود، به خاطر منکراتی که می بیند و توان تغییر دادن در آن را ندارد. بر پایی قیامت و تحقق اراده الهی برای پایان دادن به نظام هستی و جهان کنونی نشانه هایی دارد که خبر از آن روز هول انگیز می دهد. افزایش مفاسد و تباهی فکر و عمل انسانها از جمله این نشانه هاست. تقوا مبارزه با تمایلات نفسانی برای رسیدن به کمال انسانی و رضای خداست. مهار نفس اماره و جهاد با نفس شرط توفیق در میدان بندگی است و بدون آن ، عمر چراگاه شیطان می شود و بندگان خدا به بردگی شیطان کشیده می شوند.وقتی در مقام ارزش گذاری مال رتبه اول را بیاورد و مردم دین را به دنیا بفروشند و خواسته نفس را بر فرمان حق ترجیح دهند این نشانه افول ستاره ی دینداری و ضعف حق بینی و سلطه ابلیس است. در این شرایط مؤمنانی خدا باور و آخرت گرا هم وجود دارند، اما خون دل می خورند و ذوب می شوند و کاری هم از دستشان بر نمی آید و قدرت بر تغییر اوضاع ندارند، باید بسوزند و بسازند. این جاست که دیگر دنیا به پایان می رسد و مقدمه رستاخیز بزرگ فراهم می شود. خدا کند از روسفیدان آن روز باشیم. منبع: حکمتهای نبوی، ص ۷۵.

آیا وعده مسئولان برای تک‌نرخی‌کردن ارز در کوتاه‌مدت شدنی است؟ چرا راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی تا‌کنون نتوانسته است شکاف نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی را کاهش دهد؟ اختلاف بین فعالان بخش خصوصی با بانک مرکزی مبنی بر نحوه تسویه بدهی‌های ارزی چه فرجامی پیدا خواهد کرد و آیا تجربه بازپرداخت بدهی‌های ارزی با ارز ارزان‌تر تکرار خواهد شد؟ در‌این‌باره با دکتر احمد حاتمی یزد از کارشناسان پولی و ارزی گفت‌وگو کرده‌ایم. وعده تک نرخی شدن ارز در کوتاه‌مدت تا چه میزان شدنی است؟به‌نظرم برخی اظهارنظرها مبنی بر اقدام برای تک نرخی شدن ارز در کوتاه‌مدت بیشتر جنبه تبلیغاتی با هدف کاهش جو روانی حاکم بر بازار دارد. اظهارنظرها برای کاهش شرایط روانی بازار ارز تأثیرات کوتاه‌مدت دارد اما در بلندمدت این وعده‌ها و شعارها محقق نخواهد شد و تکرار روش‌های تبلیغاتی و وعده‌ها باعث از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به تصمیم‌سازان و سیاستگذاران اقتصادی خواهد شد و در ادامه اثرات کوتاه‌مدت این روش‌ها هم از بین خواهد رفت. اما اصرار مسئولان مبنی بر تک‌نرخی‌شدن ارز بیشتر متکی به کارآمدی مرکز مبادلات ارزی و کاهش شکاف نرخ ارز است. چرا با گذشت بیش از یک‌ماه هنوز شکاف نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی مبادله‌ای کاهش نیافته است؟همان ابتدای راه‌اندازی مرکز یادشده اعلام کردن کاهش شکاف نرخ ارز امکان پذیر نیست به این دلیل که مرکز یادشده نرخ ارز را تعیین و اختصاص ارز را تسهیل می‌کند اما مشکل در انتقال ارز به بانک‌های طرف قرارداد خارجی است و متقاضیان ارزی راهی برای انتقال ارز مبادله‌ای به‌حساب مشتریان خارجی‌شان ندارند. باید قبول کرد که مشکل نظام بانکی کشور نداشتن ارز کافی نیست بلکه مشکل تنگناهای ناشی از نقل و انتقال ارز است. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده بدهکاران ارزی باید بدهی‌شان را با نرخ مبادله‌ای پرداخت کنند اما بسیاری از فعالان اقتصادی با اشاره به نوسان شدید ارز می‌گویند توان بازپرداخت ندارند و این بخشنامه ضد‌تولید و ظالمانه است.اینکه برخی می‌گویند این بخشنامه ظالمانه است، من شک دارم. درصورتی می‌توان ادعا کرد ظالمانه است که تولیدکنندگان و بازرگانان حاضر شوند کالاهای تولیدی یا وارداتی خود را با نرخ ارز خریداری شده عرضه کنند درحالی‌که در عمل آنها محصولات نهایی را با نرخ ارز آزاد محاسبه و عرضه می‌کنند. حتی اگر بدهکار ارزی، تسهیلات برای خط تولید یا احداث واحد تولیدی گرفته باشد، طبیعی است که ارزش آن هم امروز بر مبنای نرخ فعلی ارز محاسبه خواهد شد و ارزش سرمایه‌گذاری آن متناسب با نوسان نرخ ارز تغییر کرده است. آیا آنها حاضرند ماشین آلات خریداری شده با نرخ ارز دوسال پیش را با همان نرخ قیمت‌گذاری کنند یا قیمت کالاهای خود را افزایش ندهند؟این اختلاف نظر پیش از این در دهه 70یا 80 هم تکرار شده بود. سرانجام چه خواهد شد؟همین بحث‌ها در زمان ریاست مرحوم دکتر نوربخش بر بانک مرکزی مطرح شد و تولیدکنندگان دولتی و خصوصی و بازاری‌ها به قدری به دولت فشار آوردند تا دولت وقت کوتاه آمد و بدهی‌های ارزی با نرخ ارز ارزان‌تری به‌صورت ارزی یا ریالی تسویه شد. الان هم بانک مرکزی به لحاظ قانونی حق دارد مطالباتش را پس بگیرد اما تردید نکنید بخش‌های اقتصادی دولتی، خصوصی و نهادهای اقتصادی عمومی به قدری فشار می‌آورند که بانک مرکزی کوتاه بیاید و این بانک مرکزی تاب مقاومت در برابر فشارهای سه گانه را نخواهد داشت.

اصل و شالوده اقتصادمقاومتی بر کاهش بودجه دستگاه های دولتی، افزایش تولیدات راهبردی و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی استوار است. حال آنکه اقتصاد ریاضتی که برنامه اصلی کشورهای اروپایی برای برون رفت از بحران های اقتصادی پیش آمده مطرح شده، بیشتر ظرفیت و تأکید خود را بر افزایش مالیات های مستقیم قرار داده است نمی دانم چرا گاهی برخی از مسئولان که رابطه مستقیم با مسائل اقتصادی و مدیریت تحریم های تحمیلی دارند اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه می گیرند. در تعاریف و ابعاد اقتصاد مقاومتی هیچ نوع برنامه و طرحی که به دنبال فشار وارد کردن بر مردم و بنگاه های تولیدی باشد، وجود ندارد. اصل و شالوده این نوع اقتصاد بر کاهش مصارف و بودجه دستگاه های دولتی، افزایش تولیدات راهبردی(در بخش صنعت و کشاورزی) و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی استوار است. حال آنکه اقتصاد ریاضتی که برنامه اصلی کشورهای اروپایی برای برون رفت از بحران های اقتصادی پیش آمده مطرح شده، بیشتر ظرفیت و تأکید خود را بر افزایش مالیات های مستقیم قرار داده است و از آثار و نتایج آن نیز همین بس که از زمان اجرای این طرح تاکنون روزی نبوده که در یکی از این کشورهای بحران زده شاهد اعتراض، اعتصاب و درگیری نباشیم.در جنگ اقتصادی که وزیر اقتصاد از آن نام می برند هدف و نوک پیکان حمله،مردم و معیشت آنان است و متعجبیم که آقای حسینی راهکار جبران همه کاهش درآمد ناشی از فروش نفت، در صورت موثر بودن تحریم ها را از طریق تأمین منابع مالیاتی معرفی می کند. آیا منظور از این منابع، أخذ مالیات از برخی فعلان اقتصادی است که تاکنون از دادن مالیات طفره رفته اند و یا منظور افزایش مالیات بر مردم و بخش تولید است؟ اگر مورد اول مد نظر است که این خواسته چندین ساله خود مردم است و ارتباطی با شرایط کنونی از نظر ضرورت برای اجرا ندارد و می بایست در هر شرایطی این موضوع پیگیری و اجرا شود، ولی اگر نظر ایشان مورد دوم است برای روشن شدن مسئله به ذکر دو نکته بسنده می کنم. منکر این نیستیم که اقتصاد کشور از نبود یک نظام مالیاتی رنج می برد و ما در حوزه أخذ مالیات از بسیاری از کشورها عقب هستیم و به طور میانگین هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را مالیات می گیریم، در حالی که در کشورهای دیگر این میزان 20 درصد است. میزان فرار مالیاتی در کشور حدود 20 تا 30 درصد و مطالبات معوق مالیاتی نیز حدود 5700 میلیارد تومان برآورد شده است. در واقع مانند اقتصادهای دیگر اقتصاد ما هم با فرار مالیاتی روبه رو است که البته در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در ایران بیشتر است و این ناشی از ضعف نظام مالیاتی در دسترسی به اطلاعات است که موجب شفاف نبودن درآمدها در این حوزه شده است و راهکار آن داشتن نظام مالیاتی هوشمند و مبتنی بر اطلاعات است. در چنین شرایطی که نظام بیش از هر زمان به اعتماد و پشتیبانی مردم نیاز دارد و کشورهای غربی و اروپایی به صورت آشکار هدف از این تحریم ها را تحمیل فشارهای اقتصادی بر مردم و نهایتاً نارضایتی اجتماعی اعلام می کنند چه ضرورتی دارد که تصمیمات داخلی نیز در جهت خواسته آنها باشد. مسئولان باید دولت را به عنوان ضربه گیر و سپر مردم در برابر فشارهای ناشی از تحریم مردم معرفی کنند و راه های عبور از این جنگ نابرابر اقتصادی را کاهش هزینه های جاری دولت، افزایش تولید ملی و صرفه جویی در منابع و... اعلام کنند، نه اینکه فشار روانی مضاعفی را بر دوش مردم قرار دهند.در پایان یادآور می شوم که مسئولان می بایست با درک ابعاد و جزئیات اقتصاد مقاومتی، تمام برنامه ها و طرح های اقتصادی را در قالب این برنامه قرار دهند و در اطلاع رسانی دقت لازم را داشته باشند که از این طریق جو روانی جامعه را به چالش نکشانند. سعید مهدوى

online-banking

هنگامی که کسب و کارهای کوچک اهداف خود را به دقت شاسایی کرده و ارتباط تنگاتنگی با بازار داشته باشند، مسیر کسب موفقیت را کوتاه خواهند کرد.یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کارهای کوچک، ناتوانی آنها در برقراری ارتباطات مناسب است. از طریق ارتباط با کسب و کارهای دیگر و مشارکت‌های مردمی و خصوصی است که می توان احتمال کسب موفقیت را افزایش داد.از سوی دیگر، فراگیری چگونگی فروش کالا و خدمات نیز هنر و ویژگی کلیدی محسوب می شود که افراد بسیاری برای فراگیری آن زمان لازم را صرف نمی کنند. در ادامه این مطلب برخی از مهمترین تکنیک‌های فروش که صاحبان کسب و کارهای کوچک اغلب نادیده می گیرند را بررسی می کنیم.چگونگی مدیریت زمان این جمله کلیشه‌ای که "وقت طلاست"، بدون تردید جمله‌ای درست محسوب می شود. وقت و زمان همانند یک کالا باید به خوبی هزینه شود. در واقع، افراد برتر در حوزه فروش، اساتید چگونگی مدیریت زمان هستند. می توان گفت که مهترین دارایی شما در این حوزه، زمان و وقت است. چگونگی استفاده از آن، نتیجه نهایی در موفقیت کسب و کار تا استاندارد زندگی را مشخص خواهد کرد. از این رو، با فراگیری چگونگی مدیریت زمان از امتیازات بزرگی بهره‌مند خواهید شد. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کارهای کوچک فقدان برنامه ریزی است. کار روزانه خود را با لیست اموری که باید در آن روز انجام شوند و از شب پیش آماده کرده‌اید، آغاز کنید. با استفاده از این دستور کار، انجام وظایف ضروری و ملاقات‌های مهم را فراموش نمی کنید. لیست جداگانه‌ای نیز برای پروژه‌های در حال اجرا تهیه کنید تا در زمان مقرر به آنها رسیدگی کنید.ناتوانی در سازگاری یا تغییر راهبردهای فروش یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک، درک نادرست یا ناقص کارآفرین از نقش‌هایی است که شامل حوزه فروش می شوند. با یک بررسی ساده درباره شرکت‌های موفق در می یابید که مدیر عامل و دیگر مدیران اجرایی آنها، به خوبی از آنچه در بخش فروش می گذرد، آگاه هستند. بر همین اساس، صاحبان کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان همواره باید در پی ارتقا مهارت‌های فروش خود باشند.ناتوانی در شناخت نقاط قوت فراگیری آموزه‌های پایه و تئوری در حوزه فروش فوق العاده است، اما ممکن است برخی ساختارهای تئوری در مواجه با دنیای واقعی، کارایی لازم را نداشته باشند. از این رو، باید نقاط قوت خود را شناسایی کرده و موفقیت فروش را بر اساس آنها پایه ریزی کنید. به عنوان مثال، اگر فردی درونگرا هستید، تلاش نکنید به فردی بیش از حد مشتاق و برونگرا مبدل شوید. اعتماد به نفس از درون افراد سرچشمه می گیرد و لزوما به صورت تمام وقت قابل مشاهده نیست.بی توجهی به شناخت بازار هدفامروزه، دنیای تجارت و کسب و کار از فضایی بسیار چالش برانگیز برخوردار است. مصرف کنندگان به گستره وسیعی از اطلاعات دسترسی داشته و انتخاب‌های بیشتری در بازار دارند. در نتیجه، جلب توجه آنها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. بررسی چشم انداز بازار و درک بهتر از نیازهای آن در آینده، کلید رشد کسب و کار محسوب می شود. شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحقق این مساله هستند.نادیده گرفتن ارتباطاتهنگامی که کسب و کار کوچکی را مدیریت می کنید، گرفتار شدن در شرایط حباب گونه بسیار راحت است. این مساله یکی از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کارهای کوچک محسوب می شود. هر فرد موفقی داستانی برای بازگو کردن داشته و می توانید آموزه‌های مفیدی از آنها فرا بگیرید. در واقع، این ارتباطات و همکاری‌ها هستند که مسیر کسب موفقیت را هموار می سازند. بهترین گزینه برای شکل دهی روابط تجاری و کسب و کار، همکاری با دیگر صنایع و کسب و کارهایی است که در حوزه کاری شما فعال هستند. از رویدادها و جلسات محلی تا جلسات اتاق بازرگانی، فرصت‌های بسیاری وجود دارند که با شناسایی آنها می توانید درصد موفقیت خود را افزایش دهید.تمام مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد با چند قانون ساده قابل پیشگیری هستند. مهمتر از همه، این نکته را به خاطر بسپارید که موضوع فروش در واقع تنها درباره فروش نیست بلکه به شیوه برقراری ارتباط باز می گردد. افزون بر این، هنگامی که کسب و کارهای کوچک اهداف خود را به دقت شاسایی کرده و ارتباط تنگاتنگی با بازار داشته باشند، مسیر کسب موفقیت را کوتاه خواهند کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری کاسب امین پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در آن زمان، بازارها به هم نزدیک می گردد و در آن ها یکی به دیگری می گوید چیزی نفروختم و دیگری بدو می گوید سود و منفعتی نبردم. پس نمی بینی ایشان را مگر این که خداوند کریم را مذمّت می کنند.۱ و در آن وقت، ربا ظاهر می گردد و به سلف و رشوه دادن معامله می کنند و دین پست و خوار می شود و دنیا بالا می رود.۲ در آن زمان، فجّار بازار بر اهل بازار ریاست می کنند.۳ در آن زمان، حرام خوردن را غنیمت می شمرند و شریک ها در معامله به یکدیگر خیانت می کنند.۴ در آن زمان، مردان امّت من خود را به طلا می آرایند و لباس ابریشم و دیبا بر تن می کنند و پوست های پلنگان را خرید و فروش می نمایند.۵ امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرمایند: در آن زمان، هر که با ایشان معامله کند به او ظلم و ستم می کنند و ... تاجر در تجارت خود و ریخته گر در ریخته گری خود و هر صاحب صنعتی در صنعت خود دروغ می گوید. پس کم می شود کسب ها و راه های معیشت و زندگانی تنگ و آزروها دراز می گردد و عمل ها کم می شود و ربا و معاملات شبهه ناک را حلال می دانند.۶ منبع: ۱. نوائب الدهور، ج۱، ص۱۸۰ به نقل از: تفسیر علی بن ابراهیمی قمی، ص ۶۲۷. ۲. همان، ص ۱۸۱. ۳. همان، ص ۱۹۵؛ مجمع الزواید، جزء هفتم، باب عمارات الساعة، ص۳۱۳. ۴. همان، ص ۲۰۰ به نقل از جامع الخبار. ۵. الملاحم طاوویی، ص ۱۴؛ بحار الانوار، ج۳، ص۱۷۸. ۶. الزام الناصب ج۲، ص ۱۸۵. ۷. نشانه های ظهور، ص ۶۶و ۶۷.

روز هجدهم ماه ذی‌الحجه، یادآور روز مهمی در تاریخ است. این روز را باید به حق از عظیم‌ترین اعیاد نامید، همان‌گونه که در روایات بر اهمیت این روز و برتری آن بر سایر اعیاد تأکید شده است.به گزارش ایسنا، هجدهم ذی‌الحجه روزی است که رسول خدا(ص) پس از انجام حج در سال دهم هجری به هنگام مراجعت به مدینه، مردم را در وادی «غدیر» جمع کرد و فرمان خدا یعنی نصب حضرت علی(ع) به امامت و ولایت بر امت را به آنان ابلاغ کرد. و آن جا بود که آیه 3 سوره مائده(اَلْیوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم، وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی، وَ رَضیتُ لَکُمُ الاْسْلامَ دِیناً) نازل شد. و خداوند با برگزیدن حضرت علی(ع) به امامت امت، دین اسلام را کامل گردانید و دشمنان آن را ناامید و مأیوس ساخت.در ادامه بر اساس متون دینی، فضیلت و اعمالی که برای این روز وارد شده است را یادآور می‌شویم:فضیلت روز عید غدیردر روایتی از امام رضا (ع) می‌خوانیم که فرمود: «روز قیامت، چهار روز را که زینت بسته‌اند به نزد عرش الهی آورند: روز عید اضحی (قربان) روز عید فطر، روز جمعه و روز عید غدیر. ولی در آن میان، روز عید غدیر، از نظر زیبایی، مانند ماه است میان ستارگان».در همان روایت، از این روز، به عنوان «عید اکبر» یاد شده است، روزی که گناهان شیعیان (توبه کار) امیر مؤمنان(ع) بخشیده می‌شود و این روز، روز شادی و سرور است، روزی است که در آن تبسم بر چهره مؤمنان نقش می‌بندد.در روایت دیگری آمده است که از امام صادق(ع) پرسیدند: آیا برای مسلمانان غیر از عید فطر و عید اضحی (قربان) عید دیگری نیز وجود دارد؟ فرمود: آری. عیدی که از آن دو روز، باعظمت‌تر و شریف‌تر است، و آن روزی است که پیامبر اکرم(ص)، علی (ع) را برای امامت امت نصب فرمود و در روایت دیگر فرمود: آن روز هیجدهم ذی‌الحجه است.به هر حال، شایسته است در این روز مسلمانان با تشکیل مجالس جشن و سرور و مدیحه‌سرایی و سخنرانی درباره روز عید غدیر و مسأله امامت امت و مناقب و فضایل امیر مؤمنان (ع)، آن را گرامی بدارند و فرزندان و جوانان و نوجوانان خود را با مسأله ولایت امیرمؤمنان علی (ع) و منابع آن از کتاب و سنّت و تاریخ آشناتر سازند.اعمال روز عید غدیربرای این روز اعمال متعددی روایت شده است: روزه گرفتن است که در روایتی از امام صادق (ع) روزه در چنین روزی برابر روزه 60 ماه شمرده شده و در روایتی روزه روز غدیر خم کفّاره 60 سال است.مرحوم «شیخ کفعمی» در کتاب «بلدالامین» غسل این روز را مستحب دانسته است. احسان و نیکی به برادران مؤمن.در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند:این روز، روز عبادت است و روز اطعام و نیکی کردن و احسان به برادران دینی است".در روایت دیگری امام رضا (ع) فرمود: کسی که در این روز، به خانواده و برادران مؤمن خود، توسعه در رزق و بخشش‌ها و انفاق‌ها دهد؛ خداوند روزی او را زیاد می‌گرداند.زیارت امیر مؤمنان علی (ع) در این روز بسیار بافضیلت است.در روایتی از ابن ابی‌نصر (یکی از یاران برجسته امام رضا (ع)) نقل شده است که حضرت به وی فرمود:هرجا که هستی سعی کن در روز عید غدیر، خود را به کنار قبر مطهّر امیرمؤمنان (ع)برسانی، چراکه در این روز خداوند گناهان بسیاری از مردان و زنان مسلمان را می‌بخشد و دو برابر کسانی که خداوند آن‌ها را در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر از دوزخ آزاد می‌کند، در چنین روزی از آتش جهنّم رهایی می‌دهد".برای امیرمؤمنان (ع) در این روز زیارت‌هایی نقل شده است که معروف‌ترین آن، زیارت معروف «امین‌الله» است که می‌توان آن را از نزدیک و یا از راه دور، خطاب به امیرمؤمنان (ع) خواند و دیگری زیارت مخصوصه امیرمؤمنان در روز عید غدیر است.همچنین زیارت مخصوصه امیرمؤمنان در این روز سفارش شده است.

ghadir pic34_HQبه گزارش پایگاه خبری کاسب امین علامه طهرانی معتقد است: عید غدیر، که اشرف و افضل اعیاد است، به جهت ربط امت ‏با امام، و وحدت دل‏هاى آنان با ولایت، و ورود در سلک سالکان راه، و روندگان طریق مودت و محبت و ایثار و انفاق، و عقل و شعور، و گسترش نور ربانى، و نفحات قدسیه سبحانى، و ارتباط ملک با ملکوت است.علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی در مجلد نهم از کتاب امام شناسی (که به مباحث: احتجاج ها به حدیث غیر و عید غدیر اختصاص دارد) حدیث حضرت امام رضا (ع) در فضیلت عید غدیر را به نقل از مناقب ابن شهر آشوب چنین آورده است:حدیث حضرت امام رضا (ع) در فضیلت عید غدیراز حضرت رضا (ع) وارد است که: «حضرت امام رضا (ع)گفتند: پدر من از پدرش روایت کرده است که: روز غدیر در آسمان‏ها مشهورتر است از روى زمین، خداوند تعالى در بهشت فردوس قصرى دارد که یک خشت آن نقره، و یک خشت آن از طلاست، و در آن 100 هزار قبه (اطاقى که سقف آن به شکل گنبد مستدیر است) و 100 هزار خیمه از یاقوت سبز است، خاک آن مشک و عبیر است، و در آن 4 نهر است: نهرى است از خمر (شراب مست کننده) و نهرى است از آب، و نهرى از شیر، و نهرى است از عسل.در اطراف و جوانب آن قصر درختانى است که همه گونه میوه ها را دارند، و بر آنها پرندگانى است که بدن هایشان از لؤلؤ و بالهایشان از یاقوت است، و به انواع نغمه ها و آوازها نغمه‏سرائى دارند. چون روز غدیر شود اهل آسمان‏ ها داخل این قصر مى‏شوند، و خداوند را تسبیح و تقدیس مى‏نمایند، و تهلیل مى‏گویند. آنگاه این مرغان به پرواز درمى‏آیند، و خودشان را در آب مى‏افکنند و سپس از آب بیرون آمده، و بدن‏هاى‌تر و تازه خود را در آن مشک و عبیر مى‏مالند. و چون فرشتگان جمع شوند، همه این مرغان به پرواز مى‏آیند، و آن مشک و عبیر بدن خود را، بر آنان مى‏پاشند، و آن ملائکه در آن روز آنچه بر سر فاطمه (س) نثار شده است، براى همدیگر به رسم هدیه مى‏برند. چون روز غدیر، به پایان مى‏رسد، ندائى به آنان مى‏رسد: برگردید! و در منازل و مراتب خود مستقر گردید! خداوند به جهت گرامى داشتى که براى محمد و على نموده است، شما را از هر خطرى و از هر لغزشى، تا سال دیگر چنین روزى در مصونیت و امن قرار داده است‏».

ایشان در ادامه می نویسد: در اقبال این خبر به تمامه آورده شده و در تتمه آن چنین آورده است: «و سپس حضرت رضا رو کردند به من و گفتند: اى پسر أبونصر! هر کجا باشى در روز عید غدیر خود را در نزد أمیرالمؤمنین(ع) حاضر کن! زیرا خداوند درآن روز گناه60 ساله هر مرد مؤمن و هر زن مؤمنه و هر مرد مسلم و هر زن مسلمه را مى‏آمرزد و از آتش آزاد مى‏کند در برابر آنچه را که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده است. و یک درهم انفاق در آن روز براى برادران عارف خود در مقابل هزار درهم است و در این روز احسان خودت را بر برادرانت زیاد کن و هر مرد مؤمن و زن مؤمنه‏اى را شاد کن.و سپس فرمود: اى اهل کوفه، به شما خیر کثیرى داده شده است و شما از کسانى هستید که خداوند دلهاى آنها را به ایمان آزمایش کرده است و پیوسته در تحت سیطره وق در تذلیل و مقهور و مورد امتحان و بلا بوده‏اید و بلا بر شما از جوانب مى‏ریزد و سپس کاشف الکرب العظیم آن بلا را برمى‏دارد. سوگندبه خدا که اگر مردم فضلیت روز غدیر را به حقیقت آن بدانند ملائکه هر روز با آنها ده بار مصافحه مى‏کنند.»معنای ‌عید در لغت‌ و در اصطلاح‌ مردم‌ایشان با تأکید بر این مطلب که: بارى عید غدیر را عید گویند، به جهت آنکه آن خاطرات و مسائل مهمه که در آن روز در خم غدیر به وقوع پیوست، و آن خطبه رسول الله، و گرفتند بازوى على را بطورى که سپیدى زیر بغل هر دو معلوم شد، و نشان دادن و معرفى نمودن به مردم، و سپس امر به تسلیم به لفظ السلام علیک یاامیرالمؤمنین به پیرو نصب آن حضرت را به خلافت رسول الله، و إعطاء ولایت کلیه الهیه، و نزول آیه اکمال دین و اتمام نعمت، و آیه تبلیغ و انقیاد وتسلیم مخالفان در برابر آن عظمت و ابهت و شکوه واقعى و ظاهرى، و سپس مخالفت کردن آنها به مجرد رحلت رسول‏خدا، و بالأخره آن پیامدهاى سریع و غیرها ، همگى در روز عیدغدیر برمى‏گردد، و عود مى‏کند، و خود را نشان مى‏دهد، و آن برکات نازله پیوسته بر اهلش فرو مى‏آید و مى‏ریزد. در ادامه خاطر نشان می کند: کلمه عید از ماده عود است ‏یعنى بازگشتن. در «اقرب الموارد» گوید: عید به موسم و هر روزى که در آن اجتماعى و یا تذکار و یادبودى از صاحب فضیلتى بوده باشد، گفته مى‏شود، و بعضى گفته‏اند: براى هر حادثه مهمى. ابن اعرابى گوید: براى آنکه در هر سالى آن واقع و حادثه، با فرح و سرور مجددى عود مى‏کند... . حال که معناى عید را در لغت دانستیم، ببینیم در اصطلاح مردم و طوائف و ملل و نحل کلمه عید را به چه معنى استعمال مى‏کنند؟ و براى وضوح این مطلب مى‏گوییم: در نزد هر طائفه و جماعت، و هر ملت و مذهبى، یک چیز مخصوص داراى اهمیت است که چون سالگرد آن واقعه و حادثه، و یا آن خاطره برسد، به جهت‏بزرگداشت و تجلیل از روح و معناى آن، آن خاطره را تجدید مى‏کنند، و به سرور و فرح در یادبود آن واقعه مى‏گذرانند و با آنکه نفس آن حادثه گذشته است، ولى با یادبود و خاطره موجود باقیمانده از آن در ذهن، خود را به روح و جان آن حادثه نزدیک مى‏کنند، و نفس و روح خود را از یادبود آن اشراب و متمتع‏ مى‏سازند. دنیاپرستان چون وصول به منافع دنیوى فقط مورد نظر و هدف آنهاست، در وقت ‏بروز و ظهور حادثه دنیوى عید مى‏گیرند، پادشاهان پس از لشکرکشى و خون‏ریزى و غلبه بر حریف و سلطه بر اقوام مورد نظر جشن مى‏گیرند، و طاق نصرت مى‏بندند، و آن خاطره پیروزى را همه ساله اعاده مى‏کنند. ایرانیان قدیم نوروز را عید مى‏گرفتند، به جهت آنکه سبزه از زمین مى‏روید و درخت‏ها سبز مى‏شود و فصل خرمى و شادابى زمین است، فصل خزان و زمستان سپرى شده، و اینک زمین رو به رشد و نمو است. این منطق کسانى است که ابدا با معنویات و روحانیات سر و کار ندارند، و ارزش‏هاى انسانى را فقط در ماده و سبزه مى‏جویند، و در حقیقت ‏با عید بهائم که آنها در فصل بهاران شاد و شادابند، و در مرغزارها و مراتع مى‏چرند، و در فصل زمستان افسرده و کسل و خزیده هستند، چه تفاوتى دارد؟ آنها بدان صورت، انسان هم بدین صورت.حقیقت و واقعیت ‏یکى است، براى آنها بدان شکل، و براى این انسان دو پا بدین شکل. ولى ادیان الهى براى پیروان خود بر اساس ارزش‏هاى انسانى، و وصول به اهداف ایمانى و خروج از شرک و آزادى از دست جباران و طاغیان زمان که بشر را استخدام نموده و براى منافع استکبارى خود از او متمتع مى‏شده‏اند، اعیاد را پایه‏ریزى کرده‏اند. معناى عید یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر رفتن است علامه طهرانی با خاطرنشان کردن این نکته که در دین مقدس اسلام روز فطر و روز قربان و روز جمعه عید است به فلسفه عید بودن این روزها چنین اشاره می کند: اما در فطر به جهت‏ آنکه در یکماه تمام مردم دست از زیاده‏روى در شهوات برداشته، روزها روزه، و شب‏ها به قیام مشغول، و با بهره‏هائى بیش از سایر ایام همچون انفاق در راه خدا، و تلاوت بیشترى از کلام خدا، و چشم‏پوشى از محرمات و مکروهات، نفس اماره خود را تزکیه و تطهیر نموده‏اند، حالت روحانیت و معنویت در ایشان بالا رفته است، و سبکى و تجرد و امکان عروج به عوالم قدس براى آنها امکان بیشترى پیدا کرده است، زیرا طعام و شهوت و غضب کلید جهنم و سلطه شیطان است... در این موقع که موقع گرفتن نتیجه و مزد است، آن روز را باید عید گرفت، و از خداوند کریم و رحیم عیدى دریافت کرد. اما عید گرفتن نه به معناى ساز و دهل زدن است، و نه به معناى شیرینى خوردن و رنگارنگ پوشیدن، و تفریح و تفرج بهیمانه کردن، بلکه به معناى یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر، و یک صیقل بهتر به نفس دادن تا آماده برکات و نزول موآئد آسمانى گردد. و اما در قربان، به جهت آنکه مردم به عشق لقاء و دیدار وجه الله، دست از خانه و لانه و وطن و کسب و کار و شهرت و جاه و جمیع علائق شسته، و به سوى بیت الله الحرام من کل فج عمیق روان شده، و طواف و سعى و وقوف در عرفات را که خارج از حرم است، بجاى آورده سپس داخل در حرم و مشعر آمده و شب را به اذن دخولى که از حضرت او دریافت کرده است، در مزدلفه آرمیده، و سپس به منى آمده، و شیطان را هفت‏بار سنگ زده، و قربانى کرده، و سر تراشیده، و در این مدت پاى و سر برهنه به دنبال حبیب در جستجو و در تکاپو بوده است. اینک جاى آن دارد که موقع خروج از احرام است، به شکرانه قبولى اعمال و پذیرش این اعمال سخت، و در عین حال شیرین و لذت‏بخش عید بگیرد، و الحمد لله بگوید، و به مراسم عید که آنهم باز ذکر خدا و تطهیر بیشترى است، مهیا گردد، نماز عید بخواند، و زبان به تقدیس و تمجید الهى بگشاید... ایشان می افزاید: روز جمعه عید است، چون روز اجتماع مردم به نماز جمعه و شنیدن خطبه‏ها و تطهیر است و به همین جهت اسلام نام آن را جمعه گذارد، یعنى روز اجتماع و به هم پیوستگى امت مسلمان، و در قبل از اسلام آن را یوم العروبة مى‏گفتند. اسلام نماز جمعه را واجب کرد، به وجوب عینى تعیینى در هر زمان تا روز قیامت و تارک آنرا لعنت فرستاد. و لیکن شرط صحت آن با جماعت و در تحت نظر و امامت امام عادل و یا منصوب از ناحیه اوست. در زمان حضور امام، خودش اقامه مى‏کند، و در زمان غیبت ‏بر فقیه عادل جامع الشرائط که به ادله نیابت عامه، متکفل وظائف امام است واجب است اقامه کند. نماز جمعه واجب است ‏به وجوب مطلق، نه به وجوب مشروط، مانند حج نسبت ‏به استطاعت، بلکه مانند نماز ظهر است نسبت ‏به طهارت و غسل و وضوء. و بنابراین امام و حاکم شرع، شرط انعقاد و صحت و شرط واجب است نه شرط وجوب. فلهذا اگر امام در غیبت ‏بود و فقیه جامع الشرائط قدرت بر حکومت نداشت، و در تقیه بسر مى‏برد، بواسطه ترک نماز جمعه، همه مردم گنهکارند به جهت ترک نماز عینى تعیینى که حائز اهمیت ‏سرشارى است و بر همه آنها واجب است قیام کنند و تشکیل حکومت اسلامى دهند، تا آن امام غائب ظهور کند، و یا فقیه مقبوض الید، مبسوط الید گردد، و بتواند اجراء حدود کند، و منع از ثغور اسلام بنماید.و از جمله وظائف حاکم، تشکیل نمازهاى جمعه در قلمرو حکومت اوست. افرادى که در زمان حکومت جائره نماز جمعه نمى‏خوانند، معذب مى‏شوند که: چرا تشکیل حکومت اسلامى نداده‏اید؟! که بتوانید نماز جمعه بخوانید، گر چه با نداشتن حاکمى چنین، نماز از آنها صحیح نیست و مردود است. و به همین جهت که روز جمعه، روز عید و اجتماع است، و مردم پاک و پاکیزه مى‏شوند، و از خطاها و گناهان یک هفته گذشته بیرون مى‏آیند.عید غدیر افضل‌ اعیاد است‌ علامه طهرانی (ره) در خصوص عید غدیر چنین بیان می کند: اما عید غدیر، که اشرف و افضل اعیاد است، به جهت ربط امت ‏با امام، و وحدت دل‏هاى آنان با ولایت، و ورود در سلک سالکان راه، و روندگان طریق مودت و محبت و ایثار و انفاق، و عقل و شعور، و گسترش نور ربانى، و نفحات قدسیه سبحانى، و ارتباط ملک با ملکوت است. عید غدیر، روز عبودیت و تسلیم در برابر حق، و خروج از فرعونیت نفس اماره، و انداختن ریسمان ذل رقیت ‏حضرت سبحان است، و اقرار و اعتراف به یگانه خاصه از خواص درگاه با عظمت او، و قدم در صراط مستقیم ایقان نهادن، و گام استوار و راستین در ترک تجاملات نمودن، و بدون شائبه و تعارف به حق و حقیقت و واقعیت در آمدن، و از زمره بهائم خارج شدن، و به صف انسان پیوستن است. عید غدیر، نداى حضرت قدوس و سبوح را: به حصر ولایت در قرآن کریم به ایها الرسول بلغ پاسخ صحیح دادن، و گفتار حضرت پیامبر اعظمش را به: من کنت مولاه فعلى مولاه با جان و دل پذیرفتن، و در تحت دعاى اللهم وال من ‏والاه قرار گرفتن، و از نفرین خانمان سوز و عاد من عاداه بیرون شدن، و استقبال از و انصر من نصره، و استدبار از و اخذل من خذله نمودن است.عید غدیر، تماشاى جمال ملکوتى مولى الموالى امیرالمؤمنین (ع)را بر روى دو دست پیغمبر معظم، در فراز منبر برآمده بر پالانهاى اشتران، در زیر درختان سمرات وادى جحفه در غدیر خم، و نمایش دادن ولایت را به کافه مردم، و نزول ملکوت و جبروت در این عالم ملک است که: هان اى دشمنان على و اى مخالفان اهل بیت که پیوسته رسول خدا را با شکایت‏هائى که از على مى‏کردید، آزار و اذیت مى‏رسانیدید، اینک بدانید که: على سزاوار شکایت نیست، و در خور اذیت و آزار نیست. او والى ولایت، و یگانه شاهباز بلند پرواز سدره‏نشین کاخ عرفان است. او از خود شما به جان‏هاى شما نزدیکتر است، و ولایتش بیشتر است.او تکوینا و تشریعا سید و سالار و سرور و سپهسالار شماست!...

money2بسیاری تعریف ثروت را برابر با مقدار پولی که یک فرد دارد، می دانند. بی شک، پول نقش مهمی در موضوع ثروت ایفا می کند، اما به واقع پول چیست؟ اگر معنی این واژه را در نظر بگیریم، پول تکه ای کاغذ و یا قطعه فلزی کوچک است که ارزشش از طریق ارقامی که روی آن چاپ یا حک شده، اندازه گیری می شود. اما باید گفت که در اصل، پول یک مفهوم محسوب می شود. در گذشته های دور، مردم میزان ثروت را بوسیله تعداد گاوها، گوسفندها، اسب ها و یا برده هایی که در اختیار داشتند، اندازه گیری می کردند. امروزه، تعداد  صفرهایی حساب بانکی، متراژ خانه و مدل خودروی افراد است که میزان ثروت آنها را مشخص می کند. با وجود این، ارزیابی میزان ثروت بدون وارد شدن به محدوده زندگی افراد، کار آسانی نیست. به عنوان مثال، ممکن است خانواری که در بزرگترین خانه یک محله زندگی می کند، بیش از سایر ساکنان آن، بدهکار و نزدیک به ورشکستگی باشد. پول، ابزار اندازه گیری است حال اگر پول را ابزار اندازه گیری در نظر بگیریم، نکته ای که اهمیت می یابد، میزان ریال (یا هر ارز دیگر) مثبت است. ریال مثبت یا "سرمایه خالص" در واقع پول فاقد هرگونه بدهی است. به عنوان مثال، اگر 100 هزار ریال در حساب بانکی خود داشته و هیچ بدهی ندارید، سرمایه خالصی به میزان 100 هزار ریال دارید. اما اگر همین مقدار پول در حساب بانکی خود داشته و 50 هزار ریال بدهی داشته باشید، سرمایه خالص حقیقی شما 50 هزار ریال است. هرچه میزان ریال مثبت شما بیشتر باشد، ثروتمندتر بوده و از قدرت خرید بیشتری برخوردار هستید. این در شرایطی است که بسیاری از مردم جهان دارای سرمایه خالص منفی بوده و نه تنها بیش از میزان پول خود بلکه بیش از ارزش خانه، خودرو و ... بدهکار هستند. پول مترادف با قدرت است پول می تواند قدرت را برای شما به ارمغان آورد. اما اگر در یک جزیره متروک گرفتار شده و چند میلیارد ریال به همراه داشته باشید، این پول تنها به اندازه کاغذ و جوهری که برای تولید آن استفاده شده، ارزشمند است. مفیدترین استفاده‌ای هم که می توان از آن داشت، روشن کردن آتش برای درخواست کمک و یا گرم نگه داشتن شما است. حتا برای رهایی از این وضعیت حاضر هستید تا بارضایت کامل تمام پول را به ناجیان خود بپردازید. از این رو، نمی توان پول را ابزار حقیقی اندازه گیری قدرت دانست. پول، یک مفهوم است پول به عنوان شیوه ای یکسان برای اندازه گیری ارزش کالاها و خدمات، جایگزین معاملات پایاپای شده است. این سیستمی است که مصرف کننده و تولید کننده از آن بهره می برند. در شرایطی که مصرف کنندگان، کالاها و خدمات را خریداری می کنند، کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز زمان مردم را خریداری می کنند. درواقع، کارمندان و کارگران به معامله وقت خود به منظور دریافت پولی می پردازند که برای خرید کالا و خدمات به آن نیاز دارند. این چرخه‌ای بی پایان است. چرخه ای که بخش اعظم جمعیت جهان در آن حضور دارند. زمانی که از کشوری به کشور دیگر سفر می کنید، خیلی زود این نکته را متوجه می شوید که پول، یک مفهوم است. دلار آمریکا در آلمان و یا پوند انگلیس در چین کاربردی نداشته و این مساله درباره بسیاری از کشورهای جهان صدق می کند. تغییر الگوواره (پارادایم) پول الگوواره مفهومی در باور عموم بوده که می تواند درست یا اشتباه باشد. به عنوان مثال، جهان مسطح است، بیماری ها غیر قابل درمان هستند و شما باید سخت کار کنید تا پول در بیاورید، از آن جمله‌اند. اما در حقیقت جهان گرد است، اکثربیماری ها قابل درمان هستند و برای پول درآوردن نیازی به سخت کار کردن نیست، بلکه باید هوشمندانه کار کنید. کسب و کار شخصی یکی از شیوه های استفاده بهینه از زمان با تهیه کالا و خدمات از طریق تامین کنندگان دیگر و یا استخدام چند کارمند یا کارگر برای افزایش بهره‌وری است. اگرچه، در ظاهر یکی از ساده ترین شیوه ها محسوب می شود، اما خطرات و چالش های مختلفی نیز در این مسیر وجود دارند.شیوه دیگر برای افزایش ثروت و کسب پول، سرمایه گذاری پولی است که در اختیار دارید. همانند کسب و کار شخصی، خطرات مختلفی نیز در این زمینه وجود دارند. اما سرمایه گذاری این امکان را فراهم می کند تا با تلاشی کمتر در مقایسه با آغاز کسب و کار شخصی، شاهد افزایش پول خود باشید.اگرچه پول بخش مهمی از اکثر جوامع را تشکیل می دهد، اما همانگونه که اشاره شد، یک مفهوم است. ارزشمند بودن پول تنها به این خاطر است که ما آن را ارزشمند کرده‌ایم. در واقع، ارزش حقیقی پول به سیستم یکپارچه تجارت باز می گردد که اجازه رشد و توسعه افراد را فراهم می کند. در غیر این صورت، پول ابزاری برای اندازه گیری همانند یک خط‌کش ساده خواهد بود.

8efe9a55898437f5c60cd47e1242f079

ضمانتنامه بانکی، قراردادی است که بین بانک ( ضامن ) و ذینفع یا مضمون له ( BENEFICIARY ) منعقد می شود و به موجب آن بانک متعهد می شود که پس از تحقق موضوع ضمانتنامه و در طول سررسید، در قبال درخواستهای کتبی ذینفع مبالغی را به وی بپردازد.

hadi

به گزارش پایگاه خبری کاسب امین تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی(ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند .

در میان هندوها و بودائیان و حکما و فلاسفه قدیم و جدید نیز مهدویّت موضوعیّت دارد. افلاطون و فارابی در «مدینه فاضله»، توماس مور، فیلسوف انگلیسی در «اتوپیا»، یا «جزیره خیالی» بدان پرداخته‌اند.

مفسّران و متکلّمان اهل‏سنت با آنکه در خلافت نصب الهى را شرط نمى‏دانند، اما براى اثبات خلافت ابوبکر به آیاتى از قرآن، از جمله آیه 40 «توبه»، استدلال کرده‏اند. این آیه شریفه که به «آیه غار» مشهور است.

در فرهنگ اسلامی همه در برابر قانون یکسان‌اند و قدرت سیاسی هیچ گونه مزیتی در مقابل قانون محسوب نمی‌شود، بلکه هر کس به هرم قدرت نزدیک‌تر است در صورت خطا مواخذه‌اش شدیدتر است.

شاید این آخرین باری باشد که تعبیر بهار عربی را درباره‌ی این تحولات به کار می‌برم، زیرا این حرکت، یک بیداری و جنبش اسلامی در کشورهای عربی است؛ به خلاف آن‌چه که امروزه برخی کشورهای غربی می‌خواهند آن را ترویج کنند این انقلاب دینی است و دین را باز خواهد گرداند.

با بروز پدیده‌ی مد، رسانه‌ی ملی نیز سعی کرد به اصطلاح تصویر واقعی‌تری از جامعه ارائه دهد، پس هر از گاهی مقاومتش را در مقابل یکی از این جلوه‌های مد کنار گذاشت تا اینکه حجاب حداکثری مجری دهه‌ی شصتی به مانتوی کوتاه، تنگ و قرمز رنگ مجری زن «سین مثل سریال» تبدیل شد...

سختی معیشت در ایران و غرب این تفاوت کلی را دارد که در ایران، مردم می دانند برای چه درگیر این وضعیتند، اما در غرب مردم نمی پذیرند که با نوع توجیهات رهبران شان، درگیر این وضعیت باشند.